مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی نامطلوب است. علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانشناختی به ویژه استرس و افسردگی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی ـ رفتاری، بر کنترل قند خون و افسردگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود. مواد وروشها:طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی تعداد 40 بیماراز اعضای مؤسسهی خیریه دیابت اصفهان که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، به روش نمونهگیری داوطلبانهی در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروهمورد (20= تعداد) و شاهد (20= تعداد) تقسیم شدند. گروه مورد به مدت 12 جلسهی دو ساعته در دورهی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی ـ رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تأثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، قبل و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. پرسشنامهی DASSبه عنوان زیر مقیاس افسردگی قبل، پس از پایان مداخله و سه ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادههای حاصل با آنالیز کوواریانس و واریانس برای اندازهگیریهای تکرار شونده بررسی شدند. یافتهها:در مورد قندخون (HbA1c) پس از مداخله، میانگین نمرههای گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنیداری کاهش یافته بود (001/0>p). همچنین، میانگین نمرههای افسردگی گروه مورد نیز پس از مداخله به طور معنیداری کمتر از گروه شاهد بود (001/0>p). این یافته در پیگیری سه ماهه نیز پابرجا باقی ماند. نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس میتواند بر کاهش افسردگی و حتی کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 اثربخش باشد.ارایهی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه میشود.
Davazdah Emamy M, Roshan R, Mehrabi A, Attari A. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Glycemic Control and Depression in Patients with Type 2 Diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2009; 11 (4) :385-392 URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-854-fa.html
دوازده امامی محمدحسن، روشن رسول، محرابی علی، عطاری عباس. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی ـ رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران. 1388; 11 (4) :385-392