[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1211
نرخ پذیرش: 46.7
نرخ رد: 53.3
میانگین داوری: 199 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 11، شماره 4 - ( 8-1388 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 392-385 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2
محمدحسن دوازده امامی ، رسول روشن ، علی محرابی ، عباس عطاری
، davazdahemamy@gmail.com
چکیده:   (40767 مشاهده)

مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی نامطلوب است. علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روان‌شناختی به ویژه استرس و افسردگی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی ـ رفتاری، بر کنترل قند خون و افسردگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود. مواد و روش‌ها:طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی تعداد 40 بیماراز اعضای مؤسسه‌ی خیریه دیابت اصفهان که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، به روش نمونه‌گیری داوطلبانه‌ی در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروهمورد (20= تعداد) و شاهد (20= تعداد) تقسیم شدند. گروه مورد به مدت 12 جلسه‌ی دو ساعته در دوره‌ی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تأثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، قبل و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. پرسشنامه‌ی DASS به عنوان زیر مقیاس افسردگی قبل، پس از پایان مداخله و سه ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌های حاصل با آنالیز کوواریانس و واریانس برای اندازه‌گیری‌های تکرار شونده بررسی شدند. یافته‌ها:در مورد قندخون (HbA1c) پس از مداخله، میانگین نمره‌های گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (001/0>p). هم‌چنین، میانگین نمره‌های افسردگی گروه مورد نیز پس از مداخله به طور معنی‌داری کمتر از گروه شاهد بود (001/0>p). این یافته در پیگیری سه ماهه نیز پابرجا باقی ماند. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس می‌تواند بر کاهش افسردگی و حتی کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 اثربخش باشد. ارایه‌ی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، هموگلوبین گلیکوزیله، آموزش مدیریت استرس، شناختی ـ رفتاری، افسردگی
متن کامل [PDF 307 kb]   (7536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1388/10/7 | انتشار: 1388/8/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davazdah Emamy M, Roshan R, Mehrabi A, Attari A. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Glycemic Control and Depression in Patients with Type 2 Diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2009; 11 (4) :385-392
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-854-fa.html

دوازده امامی محمدحسن، روشن رسول، محرابی علی، عطاری عباس. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1388; 11 (4) :385-392

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-854-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 4 - ( 8-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645