[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1211
نرخ پذیرش: 46.7
نرخ رد: 53.3
میانگین داوری: 199 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 24، شماره 2 - ( 4-1401 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 91-81 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2
جواد جواهری ، عباس بیات اصغری ، مینا عسگری
گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، M.asgari@arakmu.ac.ir
چکیده:   (664 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار، بر میزان پایبندی به درمان و شاخص‌های کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان خمین، انجام شد. مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، تعداد 78 بیمار  مبتلا به دیابت به روش در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله؛ آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار را دریافت کردند و به گروه شاهد آموزش‌های معمول داده شد. شاخص‌های کنترل قند خون، قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری شد. از پرسش‌نامه‌های فعالیت‌های بیماران مبتلا به دیابت و راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن برای تعیین میزان تبعیت از درمان و مولفه‌های سبک مقابله هیجان مدار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 25 کمک گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره تبعیت از درمان بعد از اجرای مداخلات؛ در گروه آزمایش افزایش و در گروه شاهد کاهش معنی‌داری داشت (0/003=P). میانگین نمره تبعیت از درمان، در مرحله پیش آزمون بین گروه شاهد و آزمایش، اختلاف معنی‌داری نداشت (0/0325=p) اما در مرحله پس آزمون این اختلاف معنی‌دار بود (0/0001). میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله بعد از مداخله، در گروه آزمایش کاهش معنی‌داری را نشان داد (0/001=P) در صورتی که در گروه شاهد نه تنها کاهش نداشت بلکه در مرحله پس آزمون افزایش معنی‌داری داشت (0/0001). نتیجه‌گیری: آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و بهبود شاخص‌های کنترل قند خون بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر داشته و می‌توان این شیوه را برای آموزش بیماران توصیه کرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، پایبندی به درمان، سبک مقابله‌ای مسئله مدار، کنترل قند خون، دیابت نوع 2
متن کامل [PDF 942 kb]   (627 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaheri J, Bayat Asghari A, Asgari M. The Effect of Problem-oriented Coping Style Training on Treatment Adherence and Glycemic Control in Type 2 Diabetes Mellitus. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2022; 24 (2) :81-91
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html

جواهری جواد، بیات اصغری عباس، عسگری مینا. تاثیر آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1401; 24 (2) :81-91

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 2 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645