گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، M.asgari@arakmu.ac.ir
چکیده: (1346 مشاهده)
مقدمه:این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزشهای سبک مقابلهای مسئله مدار، بر میزان پایبندی به درمان و شاخصهای کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان خمین، انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، تعداد 78 بیمار مبتلا به دیابت به روش در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله؛ آموزشهای سبک مقابلهای مسئله مدار را دریافت کردند و به گروه شاهد آموزشهای معمول داده شد. شاخصهای کنترل قند خون، قبل و بعد از مداخله اندازهگیری شد. از پرسشنامههای فعالیتهای بیماران مبتلا به دیابت و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن برای تعیین میزان تبعیت از درمان و مولفههای سبک مقابله هیجان مدار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSSنسخه 25 کمک گرفته شد. یافتهها: میانگین نمره تبعیت از درمانبعد از اجرای مداخلات؛ در گروه آزمایش افزایش و در گروه شاهد کاهش معنیداری داشت (0/003=P). میانگین نمره تبعیت از درمان، در مرحله پیش آزمون بین گروه شاهد و آزمایش، اختلاف معنیداری نداشت (0/0325=p) اما در مرحله پس آزمون این اختلاف معنیدار بود (0/0001
). میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله بعد از مداخله، در گروه آزمایش کاهش معنیداری را نشان داد (0/001=P) در صورتی که در گروه شاهد نه تنها کاهش نداشت بلکه در مرحله پس آزمون افزایش معنیداری داشت (0/0001
). نتیجهگیری: آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و بهبود شاخصهای کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر داشته و میتوان این شیوه را برای آموزش بیماران توصیه کرد.
Javaheri J, Bayat Asghari A, Asgari M. The Effect of Problem-oriented Coping Style Training on Treatment Adherence and Glycemic Control in Type 2 Diabetes Mellitus. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2022; 24 (2) :81-91 URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html
جواهری جواد، بیات اصغری عباس، عسگری مینا. تاثیر آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران. 1401; 24 (2) :81-91