عوامل پیشبینیکنندهی رفتار تغذیهای سالم دانشآموزان دبستان منطقه 5: کاربردی از رویکرد فرآیند عمل بهداشتی
|
الهه علینقی زاده، مریم جوادی، امیر پاکپور حاجی آقا، محمد علی سلیمانی، آزاده لسانی |
علوم پزشکی قزوین ، apakpour@qums.ac.ir |
|
چکیده: (8058 مشاهده) |
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف تعیین ارتباط متغیرهای روانی ـ اجتماعی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی در مادران با رفتار تغذیهای سالم در دانشآموزان دبستانهای غیردولتی منطقه 5 تهران طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: این مطالعهی مقطعی در سال 95-1394 انجام شد. تعداد 200 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی استاندارد بسامد غذایی و سئوالات مبتنی بر مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی برای رفتار تغذیهای سالم جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آنالیز مسیر توسط نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها: در فاز انگیزشی، خطر درک شده (0/05>p، 0/40-=β)، انتظار نتایج (0/05>p، 0/34-=β) و خودکارآمدی عمل 0/05>p، 0/23=β) با قصد انجام رفتار تغذیهای سالم مرتبط بودند. به علاوه، خودکارآمدی عمل به طور معنیداری با خودکارآمدی از عهده برآیی (0/001>p، 0/27=β) مرتبط بود و 59 درصد واریانس خودکارآمدی از عهده برآیی را توضیح داد. در فاز ارادی، برنامهریزی برای عمل (0/001>p، 0/28=β)، برنامهریزی برای از عهده برایی (0/001>p، 0/34=β)، خودکارآمدی از عهدهی برآیی (0/001>p، 0/27=β) و خودکارآمدی بهبود (0/001>p، 0/31=β) به طور مثبتی با رفتار تغذیهای سالم مرتبط بودند و 79 درصد واریانس رفتار تغذیه سالم را توضیح میدادند. نتیجهگیری: همبستگی قوی بین متغیرهای روانی ـ اجتماعی در مادران با رفتار تغذیهای سالم دانشآموزان، نشاندهندهی نقش و مسئولیت مهم والدین، به خصوص مادران، در شکلگیری رفتار و عادات غذایی کودکان است.
|
|
واژههای کلیدی: دانشآموزان، تغذیهی سالم، مادران، رفتار |
|
متن کامل [PDF 418 kb]
(1321 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
تغذيه دریافت: 1395/10/18 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/9/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|