[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1228
نرخ پذیرش: 46.7
نرخ رد: 53.3
میانگین داوری: 198 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 19، شماره 4 - ( ضمیمه جلد19 شماره 4 1396 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 260-252 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ی رفتار تغذیه‌ای سالم دانش‌آموزان دبستان منطقه 5: کاربردی از رویکرد فرآیند عمل بهداشتی
الهه علینقی زاده ، مریم جوادی ، امیر پاکپور حاجی آقا ، محمد علی سلیمانی ، آزاده لسانی
علوم پزشکی قزوین ، apakpour@qums.ac.ir
چکیده:   (8341 مشاهده)

مقدمه: مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین ارتباط متغیرهای روانی ـ  اجتماعی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی در مادران با رفتار تغذیه‌ای سالم در دانش‌آموزان دبستان‌های غیردولتی منطقه 5 تهران طراحی و اجرا شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی در سال 95-1394 انجام شد. تعداد 200 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ی استاندارد بسامد غذایی و سئوالات مبتنی بر مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی برای رفتار تغذیه‌ای سالم جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آنالیز مسیر توسط نرم‌افزار LISREL  تحلیل شدند. یافته‌ها: در فاز انگیزشی، خطر درک شده (0/05>p، 0/40-=β)، انتظار نتایج (0/05>p، 0/34-=β) و خودکارآمدی عمل 0/05>p، 0/23=β) با قصد انجام رفتار تغذیه‌ای سالم مرتبط بودند. به علاوه، خودکارآمدی عمل به طور معنی‌داری با خودکارآمدی از عهده برآیی (0/001>p، 0/27=β) مرتبط بود و 59 درصد واریانس خودکارآمدی از عهده برآیی را توضیح داد. در فاز ارادی، برنامه‌ریزی برای عمل (0/001>p، 0/28=β)، برنامه‌ریزی برای از عهده برایی (0/001>p، 0/34=β)، خودکارآمدی از عهده‌ی برآیی (0/001>p، 0/27=β) و خودکارآمدی بهبود (0/001>p، 0/31=β) به طور مثبتی با رفتار تغذیه‌ای سالم مرتبط بودند و 79 درصد واریانس رفتار تغذیه سالم را توضیح می‌دادند. نتیجه‌گیری: همبستگی قوی بین متغیرهای روانی ـ اجتماعی در مادران با رفتار تغذیه‌ای سالم دانش‌آموزان، نشان‌دهنده‌ی نقش و مسئولیت مهم والدین، به خصوص مادران، در شکل‌گیری رفتار و عادات غذایی کودکان است.
 

واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، تغذیه‌ی سالم، مادران، رفتار
متن کامل [PDF 418 kb]   (1393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1395/10/18 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/9/18
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ALINAGHIZADEH E, Javadi M, Pakpour haji agha A, Soleimani M A, Lesani A. Predicting Factors Associated with Healthy Eating Nutritional Behavior at Primary School Students in Tehran: an Application of the Health Action Process Approach (HAPA). Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2017; 19 (4) :252-260
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2176-fa.html

علینقی زاده الهه، جوادی مریم، پاکپور حاجی آقا امیر، سلیمانی محمد علی، لسانی آزاده. عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ی رفتار تغذیه‌ای سالم دانش‌آموزان دبستان منطقه 5: کاربردی از رویکرد فرآیند عمل بهداشتی. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1396; 19 (4) :252-260

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 4 - ( ضمیمه جلد19 شماره 4 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657