:: جلد 17، شماره 5 - ( 11-1394 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 390-382 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس، اعتماد به نفس و هموگلوبین A1c در زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2
محبوبه والا ، رضوان رزمنده ، کاملیا رامبد ، انسیه نسلی اصفهانی ، ربابه قدسی قاسم آبادی
مرکز تحقیقات دیابت ، rambod.camelia@gmail.com
چکیده:   (12668 مشاهده)

مقدمه: حدود 40-20 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 درجاتی از پریشانی هیجانی، نشانههای عمومی اضطراب و افسردگی را تجربه می­کنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروه درمانی در زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 بود. مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع مشاهده‌ای با پیش آزمون ـ پس آزمون و همراه با گروه شاهد بود و ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش­نامه‌ی جمع­آوری اطلاعات دموگرافیک، پرسش­نامه‌ی افسردگی و اضطراب و استرس (DASS-21) و اعتماد به نفس روزنبرگ بودند. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش، 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت مداخله گروه درمانی ذهن آگاهی در طی 8 جلسه 5/2 ساعتی قرار گرفتند. گروه شاهد هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. در جلسه نهم هر دو گروه دوباره پرسش­نامه­ها را تکمیل کردند. یافته­ها: در گروه آزمایش پس از مداخله، شدت اضطراب، استرس و سطح هموگلوبین A1c به صورت معنی­داری پایین­تر و اعتماد به نفس بالاتر از گروه شاهد بود (05/0P<). اما اختلاف در شدت افسردگی بین دو گروه، پس از مداخله معنی‌دار نبود. علاوه  بر آن همبستگی معنی‌داری بین همه متغیرها (افسردگی ، اضطراب، استرس و اعتماد بنفس) با سطح Hb A1C به دست آمد. نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها، افسردگی، اضطراب، استرس و اعتماد به نفس با میزان Hb A1C رابطه دارد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می­تواند در کاهش برخی نشانگان روان­شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بالا بردن اعتماد به نفس و کنترل قند بیماران موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، افسردگی، اضطراب، اعتماد بنفس، هموگلوبین A1c، دیابت نوع 2
متن کامل [PDF 329 kb]   (3521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1394/2/30 | پذیرش: 1394/7/19 | انتشار: 1394/11/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 5 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها