مقدمه: حدود 40-20 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 درجاتی از پریشانی هیجانی، نشانههای عمومی اضطراب و افسردگی را تجربه میکنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروه درمانی در زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مشاهدهای با پیش آزمون ـ پس آزمون و همراه با گروه شاهد بود و ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامهی جمعآوری اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامهی افسردگی و اضطراب و استرس (DASS-21) و اعتماد به نفس روزنبرگ بودند. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش، 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت مداخله گروه درمانی ذهن آگاهی در طی 8 جلسه 5/2 ساعتی قرار گرفتند. گروه شاهد هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. در جلسه نهم هر دو گروه دوباره پرسشنامهها را تکمیل کردند. یافتهها: در گروه آزمایش پس از مداخله، شدت اضطراب، استرس و سطح هموگلوبین A1c به صورت معنیداری پایینتر و اعتماد به نفس بالاتر از گروه شاهد بود (05/0P<). اما اختلاف در شدت افسردگی بین دو گروه، پس از مداخله معنیدار نبود. علاوه بر آن همبستگی معنیداری بین همه متغیرها (افسردگی ، اضطراب، استرس و اعتماد بنفس) با سطح Hb A1C به دست آمد. نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها، افسردگی، اضطراب، استرس و اعتماد به نفس با میزان Hb A1C رابطه دارد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند در کاهش برخی نشانگان روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بالا بردن اعتماد به نفس و کنترل قند بیماران موثر باشد.