[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1211
نرخ پذیرش: 46.7
نرخ رد: 53.3
میانگین داوری: 199 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 16، شماره 4 - ( 7-1393 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 269-262 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفی
سارا جلالی فراهانی ، پریسا امیری ، فضل اله غفرانی پور ، فضل اله احمدی ، فرهاد حسین پناه ، حیدرعلی هومن
مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، amiri@endocrine.ac.ir
چکیده:   (8442 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین نارساییهای آموزشی در زمینه‌ی ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی از دیدگاه نوجوانان و مادران انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر با رویکرد نظریه‌ی مبتنی بر زمینه صورت گرفت. در کل 52 نوجوان و 16 مادر در این پژوهش شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌ها از دو منطقه‌ی شمالی و جنوبی شهر تهران و با برگزاری 23 مصاحبه فردی و 12 بحث گروهی متمرکز با نوجوانان دارای اضافه ‌وزن و مادرانی که دارای کمینه یک نوجوان چاق بوده‌اند، صورت گرفت. تمام مصاحبه‌ها و بحث‌های گروهی ضبط شده و بلافاصله پس از اتمام پیاده شدند. فرآیند آنالیز داده‌ها به طور همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین صورت پذیرفت. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های بررسی حاضر، آموزش ناکارآمد در قالب دو مفهوم کلی "ساختار آموزشی تک بعدی مدارس" و "آموزش همگانی ناکارآمد" تبیین شد. ساختار آموزشی تک بعدی مدارس با ویژگی‌های "درس محوری" و "فشردگی برنامه‌های آموزشی" و آموزش همگانی ناکارآمد با چهار زیر طبقه‌ی "ضعف محتوا"، "فقدان برنامه‌های جامع آموزشی"، "شیوه‌ی نامناسب ارایه‌ی پیام" و "پیام‌های متناقض" تبیین شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، ساختار آموزشی تک بعدی مدارس و آموزش همگانی ناکارآمد مهم‌ترین مصادیق ناکارآمدی آموزش در جامعه‌ی ما می‌باشد که نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای مرتبط با چاقی و در نهایت افزایش وزن نوجوانان تهرانی دارد. یافته‌های به دست آمده از این بررسی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های ارتقا سلامت با هدف ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، نوجوانان، چاقی، مطالعه‌ی کیفی، تهران
متن کامل [PDF 306 kb]   (2006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/1/27 | پذیرش: 1393/3/31 | انتشار: 1393/7/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali-Farahani S, Amiri P, Ghofranipour F, Ahmadi F, Hosseinpanah F, Hooman H A. Inefficient Education and Process of Obesity in Tehranian Adolescents: a Qualitative Study. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2014; 16 (4) :262-269
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html

جلالی فراهانی سارا، امیری پریسا، غفرانی پور فضل اله، احمدی فضل اله، حسین پناه فرهاد، هومن حیدرعلی. آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفی . مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1393; 16 (4) :262-269

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 4 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645