آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعهی کیفی
|
سارا جلالی فراهانی، پریسا امیری، فضل اله غفرانی پور، فضل اله احمدی، فرهاد حسین پناه، حیدرعلی هومن |
مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، amiri@endocrine.ac.ir |
|
چکیده: (8111 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین
نارساییهای آموزشی در زمینهی ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری
از چاقی از دیدگاه نوجوانان و مادران انجام شد. مواد و روشها: مطالعهی
حاضر با رویکرد نظریهی مبتنی بر زمینه صورت گرفت. در کل 52 نوجوان و 16 مادر در
این پژوهش شرکت کردند. جمعآوری دادهها از دو منطقهی شمالی و
جنوبی شهر تهران و با برگزاری 23 مصاحبه فردی و 12 بحث گروهی متمرکز با نوجوانان
دارای اضافه وزن و مادرانی که دارای کمینه یک نوجوان چاق بودهاند، صورت گرفت. تمام مصاحبهها
و بحثهای گروهی ضبط شده و بلافاصله پس از اتمام پیاده شدند. فرآیند آنالیز دادهها
به طور همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین صورت پذیرفت. یافتهها:
بر اساس یافتههای بررسی حاضر، آموزش ناکارآمد در قالب دو مفهوم کلی "ساختار
آموزشی تک بعدی مدارس" و "آموزش همگانی ناکارآمد" تبیین شد. ساختار
آموزشی تک بعدی مدارس با ویژگیهای "درس محوری" و "فشردگی برنامههای
آموزشی" و آموزش همگانی ناکارآمد با چهار زیر طبقهی "ضعف محتوا"،
"فقدان برنامههای جامع آموزشی"، "شیوهی نامناسب ارایهی
پیام" و "پیامهای متناقض" تبیین شد. نتیجهگیری: بر اساس
یافتههای پژوهش حاضر، ساختار آموزشی تک بعدی مدارس و آموزش همگانی ناکارآمد مهمترین
مصادیق ناکارآمدی آموزش در جامعهی ما میباشد که نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای مرتبط
با چاقی و در نهایت افزایش وزن نوجوانان تهرانی دارد. یافتههای به دست آمده از
این بررسی میتواند در برنامهریزیهای ارتقا سلامت با هدف ترویج سبک زندگی سالم و
پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان موثر باشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، نوجوانان، چاقی، مطالعهی کیفی، تهران |
|
متن کامل [PDF 306 kb]
(1913 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/1/27 | پذیرش: 1393/3/31 | انتشار: 1393/7/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|