[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
:: جلد 16، شماره 4 - ( 7-1393 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 262-269 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفی
سارا جلالی فراهانی، دکتر پریسا امیری، دکتر فضل اله غفرانی پور، دکتر فضل اله احمدی، دکتر فرهاد حسین پناه، دکتر حیدرعلی هومن
مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، amiri@endocrine.ac.ir
چکیده:   (5252 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین نارساییهای آموزشی در زمینه‌ی ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی از دیدگاه نوجوانان و مادران انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر با رویکرد نظریه‌ی مبتنی بر زمینه صورت گرفت. در کل 52 نوجوان و 16 مادر در این پژوهش شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌ها از دو منطقه‌ی شمالی و جنوبی شهر تهران و با برگزاری 23 مصاحبه فردی و 12 بحث گروهی متمرکز با نوجوانان دارای اضافه ‌وزن و مادرانی که دارای کمینه یک نوجوان چاق بوده‌اند، صورت گرفت. تمام مصاحبه‌ها و بحث‌های گروهی ضبط شده و بلافاصله پس از اتمام پیاده شدند. فرآیند آنالیز داده‌ها به طور همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین صورت پذیرفت. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های بررسی حاضر، آموزش ناکارآمد در قالب دو مفهوم کلی "ساختار آموزشی تک بعدی مدارس" و "آموزش همگانی ناکارآمد" تبیین شد. ساختار آموزشی تک بعدی مدارس با ویژگی‌های "درس محوری" و "فشردگی برنامه‌های آموزشی" و آموزش همگانی ناکارآمد با چهار زیر طبقه‌ی "ضعف محتوا"، "فقدان برنامه‌های جامع آموزشی"، "شیوه‌ی نامناسب ارایه‌ی پیام" و "پیام‌های متناقض" تبیین شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، ساختار آموزشی تک بعدی مدارس و آموزش همگانی ناکارآمد مهم‌ترین مصادیق ناکارآمدی آموزش در جامعه‌ی ما می‌باشد که نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای مرتبط با چاقی و در نهایت افزایش وزن نوجوانان تهرانی دارد. یافته‌های به دست آمده از این بررسی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های ارتقا سلامت با هدف ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، نوجوانان، چاقی، مطالعه‌ی کیفی، تهران
متن کامل [PDF 306 kb]   (1148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali-Farahani S, Amiri P, Ghofranipour F, Ahmadi F, Hosseinpanah F, Hooman H A. Inefficient Education and Process of Obesity in Tehranian Adolescents: a Qualitative Study. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism. 2014; 16 (4) :262-269
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html

جلالی فراهانی سارا، امیری پریسا، غفرانی پور فضل اله، احمدی فضل اله، حسین پناه فرهاد، هومن حیدرعلی. آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفی . مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1393; 16 (4) :262-269

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html



جلد 16، شماره 4 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3977