[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1255
نرخ پذیرش: 46.9
نرخ رد: 53.1
میانگین داوری: 193 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد ۲۵، شماره ۵ - ( ۱۰-۱۴۰۲ ) ::
جلد ۲۵ شماره ۵ صفحات ۴۲۲-۴۱۶ برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش خودمراقبتی بر افسردگی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱
حمیدرضا خوش نژاد ابراهیمی ، شباهنگ جعفر نژاد ، مطهره آقاجانی دلاور ، سمیه اسمعیلیان ، سعیده ایران منش
مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران، ، jafarnejad.sh@iums.ac.ir
چکیده:   (۵۶۸ مشاهده)
مقدمه: دیابت نوع یک بیماری مزمنی است که مدیریت آن نیازمند تزریق روزانه انسولین، آزمایش روزانه خون برای سنجش میزان قند و نظارت مستمر بر رژیم غذایی می ­باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر افسردگی، اضطراب و خودکارآمدی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک طراحی گردیده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی بر روی جمعیت 60 نفری از نوجوانان بین سنین 12 تا 18 سال مبتلا به دیابت نوع یک، مراجعه‌کننده به بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) تهران، در سال 1402 انجام شد. آموزش شامل 4 جلسه به صورت یک بار در هفته (4 هفته) بود. معنی‌داری یافته‌ها با استفاده از آزمون مربع کای بررسی گردید و از تجزیه و تحلیل آنوا نیز جهت مقایسه متغیرهای کمی بین گروه‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در مقایسه بین دو گروه، اختلاف در میانگین‌های نمرات افسردگی و اضطراب قبل از مداخله و پس از مداخله معنادار است. همچنین اختلاف در میانگین نمره خودکارآمدی قبل از مداخله و پس از مداخله معنادار است. در پیگیری یک ماهه نیز اختلاف معناداری در میانگین نمره خودکارآمدی بین گروه پیگیری و قبل از مداخله وجود داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود خودکارآمدی در مبتلایان به دیابت نوع یک بود. بنابراین، آموزش خودمراقبتی به مبتلایان به دیابت نوع یک می‌تواند به عنوان یکی از منابع موثر در راستای پویایی و بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت آنان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، خودکارآمدی، خودمراقبتی، دیابت نوع یک
متن کامل [PDF 608 kb]   (۴۰۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1403/2/24 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1402/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnezhad Ebrahimi H, Jafarnejad S, Aghajani Delavar M, Esmaeilian S, Iranmanesh ُ. Investigating the Effect of Self-Care Training on Depression and Anxiety in Adolescents with Type 1 Diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2023; 25 (5) :416-422
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3169-fa.html

خوش نژاد ابراهیمی حمیدرضا، جعفر نژاد شباهنگ، آقاجانی دلاور مطهره، اسمعیلیان سمیه، ایران منش سعیده. تاثیر آموزش خودمراقبتی بر افسردگی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. ۱۴۰۲; ۲۵ (۵) :۴۱۶-۴۲۲

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-۱-۳۱۶۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 5 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4692