دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، t.b_sadeghi@yahoo.com
چکیده: (6867 مشاهده)
مقدمه: آموزش خودمراقبتی اساس و شالودهی درمان دیابت است. روش های مختلف آموزشی اثرات یکسانی ندارند، لذا این مطالعه با هدف مقایسه ی تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی و همتا بر هموگلوبین گلیکوزیلهی بیماران دیابتی انجام شد.مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، 120 بیمار از بین بیماران تحت پوشش کلینیک دیابت شهر بندرعباس انتخاب شدند و با روش تصادفی طبقهبندی به سه گروه مراقب سلامتی، همتا و شاهد تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و برگهی ثبت هموگلوبین گلیکوزیله بود. جمع آوری اطلاعات در بدو ورود به مطالعه و 12 هفته بعد صورت گرفت. در گروه مراقب سلامتی، علاوه بر آموزش های روتین، آموزش های سلامتی و خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی (پرستار)، در گروه همتا توسط فرد همتا ارائه شد و گروه شاهد فقط آموزش های معمول مرکز را دریافت کردند. یافته ها: میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در سه گروه، پیش از مداخله تفاوت معنیداری نداشت (0/29=P). پس از مداخله، نتایج آزمون ANOVA نشان داد که میزان HbA1C به طور معنیداری در گروه مراقب سلامتی نسبت به دو گروه دیگر کاهش یافته بود (0/04=P).نتیجه گیری: از این مشاهده نتیجهگیری میشود که آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی شیوه موثری برای کمک به کنترل دیابت در بیماران بوده و ترویج آن میتواند در کاهش عوارض بیماران دیابتی ثمربخش باشد.
Ahmadi Z, Sadeghi T, Loripoor M, Khademi Z. Comparative Assessment the Effect of Self-care Behavior Education by Health Care Provider and Peer on HbA1c Level in Diabetic Patients. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2017; 19 (3) :144-150 URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2209-fa.html
احمدی زکیه، صادقی تابنده، لری پور مرضیه، خادمی زهرا. بررسی مقایسهای تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی و همتا بر هموگلوبین گلیکوزیلهی بیماران مبتلا به دیابت. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران. 1396; 19 (3) :144-150