بررسی مقایسهای تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی و همتا بر هموگلوبین گلیکوزیلهی بیماران مبتلا به دیابت
|
زکیه احمدی ، تابنده صادقی ، مرضیه لری پور ، زهرا خادمی  |
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، t.b_sadeghi@yahoo.com |
|
چکیده: (۶۸۴۱ مشاهده) |
مقدمه: آموزش خودمراقبتی اساس و شالودهی درمان دیابت است. روش های مختلف آموزشی اثرات یکسانی ندارند، لذا این مطالعه با هدف مقایسه ی تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی و همتا بر هموگلوبین گلیکوزیلهی بیماران دیابتی انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، 120 بیمار از بین بیماران تحت پوشش کلینیک دیابت شهر بندرعباس انتخاب شدند و با روش تصادفی طبقهبندی به سه گروه مراقب سلامتی، همتا و شاهد تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و برگهی ثبت هموگلوبین گلیکوزیله بود. جمع آوری اطلاعات در بدو ورود به مطالعه و 12 هفته بعد صورت گرفت. در گروه مراقب سلامتی، علاوه بر آموزش های روتین، آموزش های سلامتی و خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی (پرستار)، در گروه همتا توسط فرد همتا ارائه شد و گروه شاهد فقط آموزش های معمول مرکز را دریافت کردند. یافته ها: میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در سه گروه، پیش از مداخله تفاوت معنیداری نداشت (0/29=P). پس از مداخله، نتایج آزمون ANOVA نشان داد که میزان HbA1C به طور معنیداری در گروه مراقب سلامتی نسبت به دو گروه دیگر کاهش یافته بود (0/04=P). نتیجه گیری: از این مشاهده نتیجهگیری میشود که آموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی شیوه موثری برای کمک به کنترل دیابت در بیماران بوده و ترویج آن میتواند در کاهش عوارض بیماران دیابتی ثمربخش باشد.
|
|
واژههای کلیدی: دیابت، آموزش، خودمراقبتی، گروه همتا، هموگلوبین گلیکوزیله |
|
متن کامل [PDF 323 kb]
(۱۸۳۱ دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
غدد درونریز دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/4/21 | انتشار: 1396/6/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|