اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر نظریه شناختی- رفتاری، بر کنترل قند خون زنان دیابتی نوع 2
|
نجمه حمید  |
چمران |
|
چکیده: (13637 مشاهده) |
مقدمه: دیابت پیچیدهترین بیماری مزمنی است که موجب اختلالات بیشمار روانشناختی بهویژه استرس، اضطراب و افسردگی میگردد. درمان جامع آن، مستلزم ارزیابی مشکلات روانی بیماران و به کارگیری رواندرمانی شناختی ـ رفتاری میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی ـ رفتاری، بر کنترل قند خون و کاهش افسردگی، اضطراب و استرس در زنان دیابتی نوع 2 بود. مواد و روشها: نمونهی پژوهش شامل 46 زن مبتلا به دیابت نوع 2 بود که از لحاظ متغیرهای مورد نظر در پژوهش و عدم ابتلا به بیماریهای دیگر، همتاسازی شده بودند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (23=تعداد) و کنترل (23=تعداد) تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) و آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بود. گروه آزمایش در یک دورهی آموزش مدیریت استرس که طی 12 جلسهی 2 ساعتهی هفتگی، و به شیوهی شناختی ـ رفتاری گروهی، و در صورت لزوم انفرادی اجرا شد، شرکت نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری بررسی شدند. یافتهها: در مورد هموگلوبین گلیکوزیله پس از مداخله، میانگین نمرههای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری کاهش یافت (001/0P<). همچنین، میانگین نمرههای DASS (افسردگی، اضطراب و استرس) پس از مداخله به طور معنیداری از گروه کنترل کمتر بود (001/0P<). نتیجهگیری: بکارگیری این نوع روش درمانی شناختی ـ رفتاری به عنوان بخش مهمی از درمان جامع دیابت توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: دیابت نوع 2، هموگلوبین گلیکوزیله، آموزش مدیریت استرس، شناختی ـ رفتاری |
|
متن کامل [PDF 290 kb]
(7550 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
غدد درونریز دریافت: 1389/4/18 | پذیرش: 1390/3/10 | انتشار: 1390/8/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|