تأثیر ترکیب صبحانه بر حافظهی کودکان دبستانی شهر اهواز
|
فاطمه سادات امیری، رضا امانی، بهرام رشیدخانی، ناهید خواجه موگهی |
، rezaamani@hotmail.com |
|
چکیده: (36153 مشاهده) |
مقدمه: حذف صبحانه موجب افت عملکرد شناختی میشود اما همهی مطالعهها اثر مثبت مصرف صبحانه را بر عملکرد شناختی نشان ندادهاند. تفاوت در نوع صبحانه میتواند دلیل یافتههای متناقض در مطالعهها باشد. با این وجود، مطالعهای که اثر نوع صبحانه را بر عملکرد شناختی در ایران بررسی کرده باشد، وجود ندارد. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی تأثیر دو نوع صبحانه معمول ایرانی (پرکربوهیدرات و پُر پروتئین) بر عملکرد شناختی کودکان دبستانی طراحی شده است. مواد و روشها: 51 کودک خوب تغذیه شدهی 11 -9 ساله (24 پسر و 27 دختر) در مطالعهی حاضر شرکت کردند. کودکان در این طرح کارآزمایی کنترل شدهی تصادفی ـ متقاطع، سه روز به فاصلهی یک هفته یکی از دو نوع صبحانه را مصرف کرده یا به عنوان شاهد، ناشتا باقی ماندند. دو نوع صبحانه عبارت بودند از صبحانهی پر کربوهیدرات (60%) و صبحانهی پر پروتئین (25%) که انرژی و چربی یکسان داشتند اما از نظر محتوای کربوهیدرات و پروتئین متفاوت بودند. عملکرد شناختی آنها قبل از صبحانه و 30 و 120 دقیقه بعد از صرف صبحانه به وسیله آزمونهای استاندارد شدهی مؤسسهی CDR بریتانیا با استفاده از رایانه ارزیابی شد. همهی یافتهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ویرایش 15 پردازش شدند و با قبول سطح معنیداری 05/0>P مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. یافتهها: در پی هر سه الگو (مصرف صبحانهی پر کربوهیدرات، مصرف صبحانهی پر پروتئین و عدم مصرف صبحانه) تغییر بارزی در عملکرد شناختی هر دو جنس مشاهده نشد و تفاوت معنیداری بین سه گروه در بیشتر آزمونهای شناختی وجود نداشت. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه اثر نوع صبحانه را بر حافظهی کودکان خوب تغذیه شده نشان نداد و تحقیقات بیشتری لازم است تا تفاوت انواع مختلف صبحانه را بر حیطههای مختلف عملکرد شناختی نشان دهد. همچنین کمیت و کیفیت صبحانه به دلیل تأثیر بر خُلق، دو عامل مهمی هستند که روی ارتباط صبحانه و عملکرد شناختی اثر میگذارند و باید در کنار آن مورد سنجش قرار گیرند. |
|
واژههای کلیدی: نوع صبحانه، عملکرد شناختی، حافظه، کودکان دبستانی |
|
متن کامل [PDF 341 kb]
(3462 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/6/30 | انتشار: 1387/6/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|