[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1240
نرخ پذیرش: 46.8
نرخ رد: 53.2
میانگین داوری: 195 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 25، شماره 4 - ( 8-1402 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 327-319 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2
مهدیه سرحدی ، ریحانه بندهی ، علیرضا رجالی
دانشکده‌ پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، alirezarajali560@gmail.com
چکیده:   (558 مشاهده)
مقدمه: سازگاری زوجین تاثیر مطلوبی بر سلامت جسمی و روانی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 می‌گذارد. استفاده از مداخله‌ها و آموزشهای مبتنی بر رویکردهای روان‌شناختی، به منظور تاثیرگذاری بر ارتقا سطح سازگاری روانی-اجتماعی زوجین، ضرورت دارد. لذا، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با ﻫﺪف تعیین تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی میباشد که بر روی 40 نفر از بیماران و همسران بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گردید. نمونهها به صورت در دسترس انتخاب و مشارکتکنندگان با مقیاس سازگاری روانی-اجتماعی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری‌های مکرر و با کمک نرمافزار spss-22 تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سن مشارکتکنندگان در مطالعه 54 سال بود و به طور متوسط حدود 25 سال از زندگی مشترک آنها می‌‌‌گذشت و بیماران حداقل سابقه 10 سال ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند. نمره سازگاری روانی-اجتماعی شرکتکنندگان گروه تجربی و شاهد قبل از انجام مداخله؛ به ترتیب برابر 8/31±73/60 و 2/35±45/33 و بعد از انجام مداخله به ترتیب برابر با 5/99±101/70 و 7/74±47/83 بود. آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که این تفاوتها از نظر آماری معنیدار میباشد (05/0P≤) و مداخله شناختی-رفتاری باعث بهبود سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاکی از اثربخشی و کارآمدی آموزش مبتنی بر شیوه شناختی-رفتاری، پیشنهاد میگردد مشاوران و درمانگران از این روش جهت بهبود سازش یافتگی روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی-رفتاری، سازگاری روانی-اجتماعی، دیابت نوع 2، زوجین
متن کامل [PDF 1026 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1403/4/3 | انتشار: 1402/8/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarhadi M, Bondehi R, Rejali A. The Impact of Cognitive-behavioral Training on Psychosocial Adjustment of Couples with Type 2 Diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2023; 25 (4) :319-327
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3157-fa.html

سرحدی مهدیه، بندهی ریحانه، رجالی علیرضا. تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1402; 25 (4) :319-327

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3157-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 4 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660