مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهی آموزش مبتنی بر الگوی خودکارآمدی با تاثیرگذاری بر دو سازه خودکارآمدی و انتظارات پیامد جهت ارتقاء خودمراقبتی و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه پیش آزمون ـ پس آزمون با استفاده از گروه شاهد تصادفی شده، بر روی 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو صورت گرفت که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله در 6 جلسه مداخله آموزشی گروهی و مشاوره چهره به چهره متمرکز بر استراتژیهای ارتقاءدهندهی خودکارآمدی و انتظارات پیامد، شرکت کردند. دادهها از طریق آزمون آزمایشگاهی و تکمیل پرسشنامه در مقاطع پیش، سه و شش ماه پس از مداخله جمعآوری شد و با توجه به تمام مقاطع زمانی مورد بررسی قرار گرفت و توسط نرمافزار آماری SPSS و با به کارگیری آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در گروه مداخله میانگین نمرات آگاهی، خودکارآمدی، انتظارات پیامد و خودمراقبتی سه و شش ماه پس از مداخله به طور معنیداری افزایش یافتند. کاهش معنیداری در HbA1c بیماران شش ماه پس از مداخله آموزشی در مقایسه با گروه شاهد دیده شد. سه و شش ماه پس از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری در میانگین نمرات حیطههای تغذیه، فعالیت بدنی و مراقبت از پا در دو گروه مداخله و شاهد دیده شد. پس از مداخلهی آموزشی تفاوت معنیداری در دو حیطه خود پایشی قند خون و مصرف داروها نسبت به گروه شاهد دیده نشد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخلهی آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی در بهبود خودمراقبتی و به دنبال آن کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت موثر است، لذا استفاده از این راهبردها در برنامه درمانی و کنترل بیماری در مبتلایان به دیابت توصیه میشود.
Reisi M, Mostafavi F, Javadzade H, Jalilian F, Mahaki B, Sharifirad G. Effect of Theory Based Education on Blood Sugar Control in Type-2 Diabetic Patients. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2017; 18 (6) :420-431 URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2145-fa.html
رئیسی مهنوش، مصطفوی فیروزه، جوادزاده همام الدین، جلیلیان فرزاد، مهکی بهزاد، شریفی راد غلامرضا. تاثیر آموزش نظریه محور بر کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع دو. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران. 1395; 18 (6) :420-431