تاثیر آموزش نظریه محور بر کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع دو
|
مهنوش رئیسی، فیروزه مصطفوی، همام الدین جوادزاده، فرزاد جلیلیان، بهزاد مهکی، غلامرضا شریفی راد |
دانشگاه علوم پزشکی قم ، sharifirad@hlth.mui.ac.ir |
|
چکیده: (7983 مشاهده) |
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهی آموزش مبتنی بر الگوی خودکارآمدی با تاثیرگذاری بر دو سازه خودکارآمدی و انتظارات پیامد جهت ارتقاء خودمراقبتی و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه پیش آزمون ـ پس آزمون با استفاده از گروه شاهد تصادفی شده، بر روی 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو صورت گرفت که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله در 6 جلسه مداخله آموزشی گروهی و مشاوره چهره به چهره متمرکز بر استراتژیهای ارتقاءدهندهی خودکارآمدی و انتظارات پیامد، شرکت کردند. دادهها از طریق آزمون آزمایشگاهی و تکمیل پرسشنامه در مقاطع پیش، سه و شش ماه پس از مداخله جمعآوری شد و با توجه به تمام مقاطع زمانی مورد بررسی قرار گرفت و توسط نرمافزار آماری SPSS و با به کارگیری آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در گروه مداخله میانگین نمرات آگاهی، خودکارآمدی، انتظارات پیامد و خودمراقبتی سه و شش ماه پس از مداخله به طور معنیداری افزایش یافتند. کاهش معنیداری در HbA1c بیماران شش ماه پس از مداخله آموزشی در مقایسه با گروه شاهد دیده شد. سه و شش ماه پس از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری در میانگین نمرات حیطههای تغذیه، فعالیت بدنی و مراقبت از پا در دو گروه مداخله و شاهد دیده شد. پس از مداخلهی آموزشی تفاوت معنیداری در دو حیطه خود پایشی قند خون و مصرف داروها نسبت به گروه شاهد دیده نشد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخلهی آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی در بهبود خودمراقبتی و به دنبال آن کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت موثر است، لذا استفاده از این راهبردها در برنامه درمانی و کنترل بیماری در مبتلایان به دیابت توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: خودکارآمدی، آموزش بهداشت، خودمراقبتی، دیابت نوع دو |
|
متن کامل [PDF 404 kb]
(2395 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/6/28 | پذیرش: 1395/10/15 | انتشار: 1395/12/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|