[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1219
نرخ پذیرش: 46.8
نرخ رد: 53.2
میانگین داوری: 199 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 15، شماره 3 - ( 7-1392 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 291-285 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بهداشت براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر مشارکت مادران در برنامه‌ی غربالگری کم‌کاری تیروئیدی نوزادی
حمیدرضا گیلاسی ، محمدعلی بابایی ، ذبیح اله قارلی پور قرقانی ، محبوبه حیدریان ، الهه توسلی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، gharlipour@yahoo.com
چکیده:   (13254 مشاهده)

مقدمه: هیپوتیروئیدی مادرزادی عوارض جبران‌‌ناپذیر مغزی و مادام العمر مانند عقب‌ماندگی ذهنی را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارزیابی تاثیر آموزش بهداشت بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر مشارکت مادران در برنامه‌ی غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادی انجام شد. مواد و روش‌ها: در مطالعه‌ی مداخله‌ای حاضر 46 زن باردار از سه مرکز بهداشتی و درمانی به صورت تصادفی به عنوان گروه مداخله و 46 زن باردار از سه مرکز دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. پرسش‌نامه‌ی الگوی اعتقاد بهداشتی مشتمل بر حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده و راهنمای عمل بود. به منظور سنجش اعتبار پرسش‌نامه، از نظر متخصصین و برای سنجش پایایی، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. بعد از تکمیل پرسش­نامه، 4 جلسه آموزشی برای گروه مداخله انجام شد. بعد از آموزش، پرسش‌نامه دوباره در دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های 2χ و ANCOVA با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ی 16 آنالیز شد. یافته‌ها: میانگین نمره‌ی حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و راهنمای عمل در دو گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش، اختلاف معنی‌داری را نشان داد (001/0P<). ولی میانگین نمره‌ی موانع درک شده بعد از آموزش در دو گروه از نظر آماری معنی‌دار نبود (16/0P=). مراجعه به موقع مادران برای انجام غربالگری در بین دو گروه بعد از آموزش از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0>P). نتیجه‌گیری: برنامه‌ی آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر زمان مراجعه‌ی مادران برای غربالگری نوزادان موثر است. پیشنهاد می‌گردد آموزش‌های مبتنی بر الگوهای آموزش بهداشت در برنامه‌ی غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادی انجام گیرد.

واژه‌های کلیدی: زن باردار، الگوی اعتقاد بهداشتی، هیپوتیروئیدی نوزادی، غربالگری
متن کامل [PDF 279 kb]   (2623 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1391/9/15 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilasi H R, Babaee M A, Gharlipour Gharghani Z, Heidarian M, Tavassoli E. The Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Mother’s Participation for Neonatal Hypothyroidism Screening Program. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2013; 15 (3) :285-291
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1469-fa.html

گیلاسی حمیدرضا، بابایی محمدعلی، قارلی پور قرقانی ذبیح اله، حیدریان محبوبه، توسلی الهه. تاثیر آموزش بهداشت براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر مشارکت مادران در برنامه‌ی غربالگری کم‌کاری تیروئیدی نوزادی. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1392; 15 (3) :285-291

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 3 - ( 7-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4652