مقدمه: دیابت یکی از مشکلات جدی جهانی میباشد. فعالیت بدنی، یکی از مهمترین عوامل به منظور کنترل دیابت است. با این وجود تغییر فعالیت بدنی ساده نیست. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقا سلامت بر میزان فعالیت بدنی زنان مبتلا به دیابت میباشد. مواد و روشها: در این مطالعهی نیمه تجربی، 80 زن دارای شرایط مبتلا به دیابت (شامل 40 زن در هرگروه مورد و شاهد) مورد بررسی قرار گرفتند. افراد گروه مورد یک جلسه آموزش گروهی و سه جلسه مشاوره فردی (با روش پنج آ) را بر اساس سازههای الگوی ارتقا سلامت دریافت کردند. سپس هر دو گروه در شروع پژوهش، 3 و 6 ماه بعد از آموزش، از نظر میزان و مرحلهی تغییر فعالیت بدنی بررسی، و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 توسط آزمون آنالیز واریانس دادههای تکراری، من ـ ویتنی و فریدمن تجزیه و تحلیل آماری انجام شد. یافتهها: آزمون آنالیز واریانس دادههای تکراری مشخص نمود میزان فعالیت بدنی با گذشت زمان تغییر نموده، و در زمانهای مختلف در گروه مورد اختلاف معنیداری را نشان داد. همچنین بین گروههای مورد و شاهد نیز از نظر میزان فعالیت بدنی اختلاف معنیداری وجود داشت. بر اساس مرحلهی تغییر فعالیت بدنی، 3 و 6 ماه بعد از مداخله نسبت بیشتر و معنیداری از افراد گروه مورد نسبت به گروه شاهد در مراحل آمادگی، عمل و نگهداری بودند. نتیجهگیری: ارایهی برنامهی آموزشی بر اساس الگوی ارتقا سلامت پندر علاوه بر افزایش میزان فعالیت بدنی، در بهبود مرحلهی تغییر زنان مبتلا به دیابت نیز موثر بود.
Noroozi A, Tahmasebi R, Ghofranipour F, hydarnia A. Effect of Health Promotion Model (HPM) Based Education on Physical Activity in Diabetic Women . Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2011; 13 (4) :361-367 URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1130-fa.html
نوروزی آزیتا، طهماسبی رحیم، غفرانی پور فضل الله، حیدرنیا علیرضا. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقا سلامت بر میزان فعالیت بدنی زنان مبتلا به دیابت. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران. 1390; 13 (4) :361-367