:: جلد 11، شماره 4 - ( 8-1388 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 385-392 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2
محمدحسن دوازده امامی، رسول روشن، علی محرابی، عباس عطاری
، davazdahemamy@gmail.com
چکیده:   (36204 مشاهده)

مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی نامطلوب است. علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روان‌شناختی به ویژه استرس و افسردگی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی ـ رفتاری، بر کنترل قند خون و افسردگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود. مواد و روش‌ها:طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی تعداد 40 بیماراز اعضای مؤسسه‌ی خیریه دیابت اصفهان که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، به روش نمونه‌گیری داوطلبانه‌ی در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروهمورد (20= تعداد) و شاهد (20= تعداد) تقسیم شدند. گروه مورد به مدت 12 جلسه‌ی دو ساعته در دوره‌ی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تأثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، قبل و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. پرسشنامه‌ی DASS به عنوان زیر مقیاس افسردگی قبل، پس از پایان مداخله و سه ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌های حاصل با آنالیز کوواریانس و واریانس برای اندازه‌گیری‌های تکرار شونده بررسی شدند. یافته‌ها:در مورد قندخون (HbA1c) پس از مداخله، میانگین نمره‌های گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (001/0>p). هم‌چنین، میانگین نمره‌های افسردگی گروه مورد نیز پس از مداخله به طور معنی‌داری کمتر از گروه شاهد بود (001/0>p). این یافته در پیگیری سه ماهه نیز پابرجا باقی ماند. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس می‌تواند بر کاهش افسردگی و حتی کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 اثربخش باشد. ارایه‌ی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، هموگلوبین گلیکوزیله، آموزش مدیریت استرس، شناختی ـ رفتاری، افسردگی
متن کامل [PDF 307 kb]   (5199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۱۰/۷


XML   English Abstract   Print



جلد 11، شماره 4 - ( 8-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها