:: جلد 19، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 90-84 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان مطابقت آموزش‌های پرستاری حین ترخیص با استانداردهای آموزش بیماران مبتلا به دیابت با استاندارد‌های موجود در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ‌درمانی شهید صدوقی ‌یزد در سال 1394
سمانه کریمیان ، فروزان آتش زاده شوریده ، سولماز موسوی ، مهناز ایلخانی ، نادره نادری روش ، فاطمه سلمانی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، f_atashzadeh@sbmu.ac.ir
چکیده:   (5788 مشاهده)

مقدمه: دیابت شایع‌ترین اختلال متابولیکی در ایران است. با توجه به ماهیت بیماری، همکاری بیمار در مراقبت اهمیت بسیاری دارد. یکی از روش‌های موثر و مقرون به صرفه برای توانمند سازی بیماران، آموزش است که برای دسترسی به فواید آن باید مطابق با استاندارد ارائه شود. مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی میزان مطابقت آموزش­ های پرستاری حین ترخیص با استانداردهای آموزش بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در بیمارستان­ های منتخب دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. مواد و روش­ ها: در پژوهش مقطعی حاضر، 385 مورد آموزش پرستاری حین ترخیص با روش نمونه‌گیری از رویداد مورد مشاهده قرار گرفتند. داده­ ها با استفاده از چک لیست آموزش­ های پرستاری حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جمع­ آوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی و نرم‌افزار آمار 20 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: میزان مطابقت آموزش ­های پرستاری حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 با استانداردها برابر با 14/5درصد بود که بیانگر آموزش ضعیف بود. این تطابق در ابعاد انسولین­ درمانی 7/ 34درصد، آموزش مراقبت از پا 6/75 درصد، برنامه غذایی 1/8 درصد، فعالیت بدنی 0/10 درصد، پیشگیری از عفونت 1/8 درصد، سایر داروهای پایین‌آورنده قند خون 13/03 درصد بود. نتیجه­ گیری: با توجه به مطابقت ضعیف آموزش­های حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با استانداردها، برای رفع این نقیصه، به‌کارگیری راهنمای بالینی آموزش­ های حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت و نظارت بالینی مدیران پرستاری بر حُسن اجرای آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، بیمار، دیابت، استانداردها
متن کامل [PDF 334 kb]   (1461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1395/5/29 | پذیرش: 1396/4/13 | انتشار: 1396/5/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها