:: جلد 19، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 84-90 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان مطابقت آموزش‌های پرستاری حین ترخیص با استانداردهای آموزش بیماران مبتلا به دیابت با استاندارد‌های موجود در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ‌درمانی شهید صدوقی ‌یزد در سال 1394
سمانه کریمیان، دکتر فروزان آتش زاده شوریده *، سولماز موسوی، دکتر مهناز ایلخانی، نادره نادری روش، دکتر فاطمه سلمانی
دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، f_atashzadeh@sbmu.ac.ir
چکیده:   (567 مشاهده)

مقدمه: دیابت شایع‌ترین اختلال متابولیکی در ایران است. با توجه به ماهیت بیماری، همکاری بیمار در مراقبت اهمیت بسیاری دارد. یکی از روش‌های موثر و مقرون به صرفه برای توانمند سازی بیماران، آموزش است که برای دسترسی به فواید آن باید مطابق با استاندارد ارائه شود. مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی میزان مطابقت آموزش­های پرستاری حین ترخیص با استانداردهای آموزش بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در بیمارستان­های منتخب دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. مواد و روش­ها: در پژوهش مقطعی حاضر، 385 مورد آموزش پرستاری حین ترخیص با روش نمونه‌گیری از رویداد مورد مشاهده قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از چک لیست آموزش­های پرستاری حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جمع­آوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی و نرم‌افزار آمار 20 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: میزان مطابقت آموزش­های پرستاری حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 با استانداردها برابر با 5/14 درصد بود که بیانگر آموزش ضعیف بود. این تطابق در ابعاد انسولین­ درمانی 7/34 درصد، آموزش مراقبت از پا 75/6 درصد، برنامه غذایی 8/1 درصد، فعالیت بدنی 10/0 درصد، پیشگیری از عفونت 8/1 درصد، سایر داروهای پایین‌آورنده قند خون 03/13 درصد بود. نتیجه­گیری: با توجه به مطابقت ضعیف آموزش­های حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با استانداردها، برای رفع این نقیصه، به‌کارگیری راهنمای بالینی آموزش­های حین ترخیص بیماران مبتلا به دیابت و نظارت بالینی مدیران پرستاری بر حُسن اجرای آن‌ها پیشنهاد می‌شود.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، بیمار، دیابت، استانداردها
متن کامل [PDF 334 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۸



XML   English Abstract   Print


جلد 19، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها