[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1255
نرخ پذیرش: 46.9
نرخ رد: 53.1
میانگین داوری: 193 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 10، شماره 3 - ( 6-1387 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 264-257 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تزریق داخل هیپوکامپی آنیزومایسین در تأثیر تعدیلی دگزامتازون بر تثبیت حافظه‌ی موش‌ صحرایی
عباسعلی وفایی ، علی یزدانی ، علی رشیدی پور
، aavaf43@yahoo.com
چکیده:   (37810 مشاهده)

مقدمه: شواهد زیادی‌ نشان‌ می‌دهند که‌ هیپوکامپ و فعالیت‌ گیرنده‌های ‌گلوکوکورتیکوئیدی‌ در این‌ ناحیه‌ در فرایند یادگیری‌ و حافظه‌‌ی هیجانی ضروری است. هم‌چنین برخی مطالعه‌ها پیشنهاد کرده‌اند که احتمالاً گلوکوکورتیکوئید‌ها تأثیر خود را از طریق دخالت در فرایند سنتز پروتئین در هیپوکمپ اعمال می‌کنند. هدف‌ این‌ مطالعه‌ تعیین نقش تزریق آنیزومایسین (به عنوان مهارکننده‌ی فرایند سنتز پروتئین)‌ به درون ناحیه‌ی خلفی هیپوکامپ بر تأثیر تعدیلی دگزامتازون در تثبیت حافظه‌ی موش‌ صحرایی در مدل‌ یادگیری‌ احترازی غیرفعال‌ بود. مواد و روش‌ها: در این‌ مطالعه‌ 90 سر موش نر نژاد ویستار با وزن‌ 250 تا 300 گرم‌ استفاده‌ شدند. ابتدا به‌ صورت‌ دوطرفه‌ روی‌ ناحیه‌ی هیپوکامپ موش‌ها کانول‌ راهنما قرار داده‌ شد. یک‌ هفته‌ بعد، موش‌ در مدل یادگیری احترازی غیرفعال آموزش‌ داده‌ شد. در آزمایش1 بلافاصله بعد از آموزش داروی‌ دگزامتازون‌ (1/0، 5/0، 1 و 3 میلی‌گرم‌) به صورت داخل صفاقی و همزمان، حلال دارو در ناحیه‌ی خلفی هیپوکامپ تزریق‌ شد. در آزمایش 2 بلافاصله بعد از آموزش، داروی‌ دگزامتازون‌ به میزان 1 میلی‌گرم‌ به صورت داخل صفاقی (بهترین دوز) و همزمان 5/0 و 1 میکروگرم در میکرولیتر آنیزومایسین به درون هیپوکامپ تزریق شد. 48 ساعت بعد، میزان‌ آموخته‌های ‌حیوان‌ با ملاک‌های مدت زمان تأخیر قبل از اولین ورود به ناحیه‌ی تاریک و کل زمان طی شده در ناحیه‌ی روشن، طی 10‌ دقیقه‌ ارزیابی شد و با گروه‌ شاهد مقایسه‌ شدند. یافته‌ها: تزریق‌ دگزامتازون بلافاصله بعد از آموزش وابسته به دوز موجب‌ تقویت‌ تثبیت‌ حافظه‌ می‌شود (01/0P<). از طرفی تزریق همزمان آنیزومایسین به داخل هیپوکامپ موجب تعدیل تأثیر دگزامتازون می‌شود (01/0P<). نتیجه‌گیری‌: گلوکوکورتیکوئیدها‌ نقش‌ مهمی‌ در روند تثبیت یادگیری‌های‌ هیجانی‌ دارند و احتمالاً یکی از سازوکارهای مداخله‌گر فرایند سنتز پروتئین داخل سلولی در ناحیه‌ی خلفی هیپوکمپ هستند.

واژه‌های کلیدی: هیپوکامپ‌، یادگیری‌ و حافظه‌، دگزامتازون‌، آنیزومایسین، موش‌ صحرایی
متن کامل [PDF 322 kb]   (3018 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/30 | انتشار: 1387/6/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaei A, Yazdani A, Rashidy-pour A. The Role of Intrahippocampal Microinjections of Anisomycin on Dexamethasone-Induced Modulation of Memory Consolidation in Rats. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2008; 10 (3) :257-264
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-541-fa.html

وفایی عباسعلی، یزدانی علی، رشیدی پور علی. نقش تزریق داخل هیپوکامپی آنیزومایسین در تأثیر تعدیلی دگزامتازون بر تثبیت حافظه‌ی موش‌ صحرایی. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1387; 10 (3) :257-264

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 3 - ( 6-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4691