[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1255
نرخ پذیرش: 46.9
نرخ رد: 53.1
میانگین داوری: 193 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 26، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دوشیوه بیمار محور و خانواده محور، به روش مجازی، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین
علی اصغر رحمانیان کوشککی ، مهسا خرم کیش ، محمد حمید کاظمی زاده ، فاطمه فروزان جهرمی
گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران، ، fatiforozan50@gmail.com
چکیده:   (157 مشاهده)
مقدمه: بیماران مبتلا به دیابت دارای مشکلات فراوانی در زمینه کاهش امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت هستند. آموزش خودمراقبتی به بیمار و خانواده سبب کاهش عوارض بیماری می‌گردد. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر آموزش مجازی خودمراقبتی؛ به دو شیوه بیمار محور و خانواده محور، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع شبه تجربی است و دارای دو گروه دریافت‌کننده آموزش بیمار محور و خانواده محور می‌باشد. شرکت‌کنندگان در مطالعه به صورت تصادفی ساده به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. داده‌ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی، مقیاس امید به زندگی و خود مدیریتی دیابت جمع‌آوری شدند. جلسات آموزشی برای هر دو گروه در پیام‌رسان سروش بارگذاری و یک ماه پس از آن پرسش‌نامه‌ها تکمیل شدند. تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره امید به زندگی و خود مدیریتی در ابعاد کنترل رژیم غذایی و خودمراقبتی، در گروه خانواده محور بیشتر از گروه بیمار محور بود اما در سایر ابعاد تفاوت معنی‌داری بین دوگروه مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش میزان خودمدیرتی و امید به زندگی مبتلایان به دیابت وابسته به انسولین پس از اجرای مداخله، توصیه می‌شود این شیوه آموزشی توسط کارکنان بهداشتی و درمان برای مبتلایان به دیابت استفاده شود.  
واژه‌های کلیدی: خودمراقبتی، آموزش، دیابت، خودمدیریتی
متن کامل [PDF 838 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1403/4/17 | پذیرش: 1403/8/19 | انتشار: 1403/2/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanian kushkaki A, Khorramkish M, Kazemizadeh M, Foruzan Jahromi F. Comparison of the Effect of Self-care Education in Two Methods, Patient-centered and Family-centered, in a Virtual Way on Self-management and Life Expectancy in Patients with Insulin-dependent Diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2024; 26 (1) :1-11
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3184-fa.html

رحمانیان کوشککی علی اصغر، خرم کیش مهسا، کاظمی زاده محمد حمید، فروزان جهرمی فاطمه. مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دوشیوه بیمار محور و خانواده محور، به روش مجازی، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1403; 26 (1) :1-11

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 26، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4692