مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دوشیوه بیمار محور و خانواده محور، به روش مجازی، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین
|
علی اصغر رحمانیان کوشککی ، مهسا خرم کیش ، محمد حمید کاظمی زاده ، فاطمه فروزان جهرمی  |
گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران، ، fatiforozan50@gmail.com |
|
چکیده: (157 مشاهده) |
مقدمه: بیماران مبتلا به دیابت دارای مشکلات فراوانی در زمینه کاهش امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت هستند. آموزش خودمراقبتی به بیمار و خانواده سبب کاهش عوارض بیماری میگردد. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر آموزش مجازی خودمراقبتی؛ به دو شیوه بیمار محور و خانواده محور، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین میباشد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع شبه تجربی است و دارای دو گروه دریافتکننده آموزش بیمار محور و خانواده محور میباشد. شرکتکنندگان در مطالعه به صورت تصادفی ساده به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. دادهها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیتشناختی، مقیاس امید به زندگی و خود مدیریتی دیابت جمعآوری شدند. جلسات آموزشی برای هر دو گروه در پیامرسان سروش بارگذاری و یک ماه پس از آن پرسشنامهها تکمیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد. یافتهها: میانگین نمره امید به زندگی و خود مدیریتی در ابعاد کنترل رژیم غذایی و خودمراقبتی، در گروه خانواده محور بیشتر از گروه بیمار محور بود اما در سایر ابعاد تفاوت معنیداری بین دوگروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به افزایش میزان خودمدیرتی و امید به زندگی مبتلایان به دیابت وابسته به انسولین پس از اجرای مداخله، توصیه میشود این شیوه آموزشی توسط کارکنان بهداشتی و درمان برای مبتلایان به دیابت استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: خودمراقبتی، آموزش، دیابت، خودمدیریتی |
|
متن کامل [PDF 838 kb]
(124 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
غدد درونریز دریافت: 1403/4/17 | پذیرش: 1403/8/19 | انتشار: 1403/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|