اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به کمکاری تیروئید هاشیموتو
|
نسرین فخاریان ، جعفر ثمری صفا ، مهدی قزلسفلو  |
گروه راهنمایی و مشاوره، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران ، nasrin_fakhar@yahoo.com |
|
چکیده: (4615 مشاهده) |
مقدمه: کمکاری تیروئید یکی از شایعترین بیماریهای غدد درونریز به شمار میرود که میزان شیوع آن در جوامع مختلف 2 تا 10 درصد میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به کمکاری تیروئید هاشیموتو بود. مواد و روشها: مطالعه نیمهتجربی حاضر از نوع کارآزمایی بالینی میباشد. 30 نفر (زن) بیمار مبتلا به کمکاری تیروئید هاشیموتو به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد (15 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و بهزیستی روانشناختی ریف جمعآوری شدند. تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS-21 و با استفاده از آزمون تحلیل اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی صورت گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمون و شاهد در اضطراب (14/16=F، 0/001=P)، افسردگی (13/12=F، 0/001=P) و بهزیستی روانشناختی (26/60=F، 0/001=P)، در مرحله پسآزمون و پس از سه ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به کمکاری تیروئید بود؛ بنابراین میتوان از این درمان به عنوان یک درمان مکمل در کنار دارودرمانی برای بهبود زندگی این بیماران استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: اضطراب، افسردگی، بهزیستی روان شناختی، پذیرش و تعهد، کمکاری تیرویید |
|
متن کامل [PDF 963 kb]
(1218 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1398/7/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|