مداخله ی آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی ـ اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر
|
فاطمه هاشمی ریزی، دکتر راحله سلطانی، دکتر احمدعلی اسلامی ، مهندس اکبر حسن زاده |
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، shadi8685@gmail.com |
|
چکیده: (1306 مشاهده) |
مقدمه: اضافه وزن و چاقی کودکان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مشکل سلامت عمومی مطرح شده است. هدف از این پژوهش، تدوین و ارزشیابی مداخلهی آموزشی خانواده محور مبتنی بر تئوری شناختی ـ اجتماعی برای کاهش نمایهی تودهی بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن پیش دبستانی شهر زرین شهر بود. مواد و روشها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 90 مادر دارای کودک پیش دبستانی مبتلا به چاقی و اضافه وزن در سال 1395 در شهر زرین شهرانجام گرفت. مادران به طور تصادفی ساده به گروه مداخله و شاهد تقسیم، و مداخله در 4 جلسهی آموزشی برای والدین وکودکان انجام شد. سنجش دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساختهی پیش و 5 ماه پس از مداخله آموزشی انجام شد. دادهها با به کارگیری آزمون آماری منویتنی، کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و آنکووا تحلیل شدند. یافتهها: پنج ماه پس از مداخله، میانگین نمرات خودکارآمدی (001/0p=)، انتظارات پیامد (001/0p=)، خود تنظیمی (001/0p=) و حمایت اجتماعی (002/0p=) در گروه مداخله به طور معنیداری افزایش یافته بود. همچنین متغیر فعالیت فیزیکی کودکان (02/0p=) در گروه مداخله افزایش معنیداری داشت. استفاده از رسانههای دیجیتال (53/0p=)، شیرینی، تنفلات شور (56/0p=) و نوشیدنیهای شیرین (002/0p=)، پس از مداخله افزایش معنیداری نداشت. متغیر پیامد نهایی نمایهی تودهی بدنی کودکان در گروه مداخله تفاوت معنیداری داشت (05/0p=). نتیجهگیری: با توجه به نتایج ارزشیابی پژوهش حاضر، تئوری شناختی ـ اجتماعی میتواند با احتیاط در مطالعات مرتبط با چاقی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: چاقی کودکان، مداخله آموزشی، خانواده محور |
|
متن کامل [PDF 341 kb]
(244 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|