<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1386</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2007</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>9</volume>
<number>3</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>اثر اسیدهای چرب امگا 3 خالص شده بر وضعیت لیپوپروتئین‌ها و کنترل گلیسمی در زنان یائسه‌ی مبتلا به دیابت نوع 2</title_fa>
	<title>Effects of Purified Omega –3 Fatty Acids in Postmenopausal Women with Type 2 Diabetes</title>
	<subject_fa>غدد درون‌ریز</subject_fa>
	<subject>Endocrinology</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>مقدمه: مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود. دیابت نوع 2 در ایجاد وضعیت نامطلوب خطرزای بیماری‌های قلبی ـ عروقی در زنان بعد از یائسگی نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر اسیدهای چرب امگا 3 خالص شده بر مقاومت به انسولین، گلوکز و لیپو پروتئین‌های سرم زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع 2 بود. مواد و روش‌ها: 32 زن یائسه (4/11± 7/53= سن) مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای اضافه وزن (6/0±7/28 =BMI) در یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، روزانه 2 گرم اسید چرب امگا 3 خالص شده یا دارونما به مدت 10 هفته مصرف کردند. در شروع مطالعه و پایان هفته‌ی دهم 10 سی‌سی خون وریدی از افراد گرفته شد. تری‌گلیسرید، کلسترول تام، HDL-C، LDL-C و گلوکز سرم به روش آنزیمی، انسولین سرم با روش رادیو ایمینوآسی، هموگلوبین گلیکوزیله به روش رنگ‌سنجی و مقاومت به انسولین از طریق فرمول HOMA-IR اندازه‌گیری و محاسبه شدند. یافته‌ها: کاهش معنی‌داری در میزان تری‌گلسیرید سرم و TG/HDL-C، در گروه مصرف کننده‌ی امگا 3 در مقایسه با گروه شاهد در پایان مطالعه وجود داشت. تفاوت معنی‌داری در میزان کلسترول‌تام، HDL-C،LDL-C، گلوکز سرم، هموگلوبین گلیکوزیله و مقاومت به انسولین در پایان مطالعه بین دو گروه وجود نداشت. افزایش معنی‌داری در میزان انسولین سرم در گروه مصرف کننده‌ی امگا 3 در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه و کاهش معنی‌داری در میزان کلسترول‌تام در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه وجود داشت. نتیجه‌گیری: مصرف 2 گرم اسید چرب امگا 3 خالص شده به مدت ده هفته در زنان یائسه‌ی مبتلا به دیابت نوع 2 اگرچه باعث کاهش تری‌گلسیرید و کلسترول تام سرم می‌شود، اثر سودمندی بر سایر لیپوپروتئین‌ها و کنترل گلیسمی ندارد. توصیه به مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در زنان یائسه‌ی دیابتی نیاز به بررسی بیشتری دارد.</abstract_fa>
	<abstract>Introduction: Omega 3 fatty acid (03FA) consumption has been shown to reduce risk factors for cardiovascular disease. TYPE 2 diabetes confers an adverse cardiovascular risk profile particularly in women after menopause. The aim of this study was to determine whether a dietary supplement with omega 3 fatty acids affected insulin resistance, glycemic control and cardiovascular risk markers in postmenopausal women with type 2 diabetes. A total of 32 postmenopausal overweight women with diet-controlled type 2 diabetes completed a randomized double blind parallel trial of purified omega 3 fatty acid supplementation (2g/day) versus placebo for 10 weeks. Evaluated were serum triglycerides (TG), HDL-c, total cholesterol (TC) and glucose using the enzymatic method, Insulin by radioimmunoassay and insulin resistance using the Homeostasis Model Assessment method (HOMA-IR) were calculated. Relative to those in the placebo group, TG decreased significantly (P=0.03) in the 03FA group. 03FA supplementation had no significant effect on serum LDL-c, HDL-c , glucose and insulin resistance but there was a significant increase in serum insulin and TC in the 03FA group at the end of study compared to the beginning (P=0.04, P=0.04 respectively). Intake of 2g 03FA had favorable effects on serum TG and TG/HDL-C, no effect of LDL-C, HDL-C, glucose and insulin resistance but did have an adverse effect on serum insulin and TC. Recommendation of 03FA intake in diabetic postmenopausal women needs further investigation.</abstract>
	<keyword_fa>اسیدهای چرب امگا 3، زنان یائسه، دیابت نوع 2، لیپوپروتئین، گلوکز</keyword_fa>
	<keyword>Omega –3 fatty acids, Postmenopausal Women ,Type2 Diabetes , Lipoprotein , Glucose</keyword>
	<start_page>229</start_page>
	<end_page>234</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-81-25&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>F.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Shidfar</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فرشید</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>شیدفر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>farzadshidfar @yahoo.com</email>
	<code>400031947532846002998</code>
	<orcid>400031947532846002998</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>SH.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Yarahmadi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>شهین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>یاراحمدی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846002999</code>
	<orcid>400031947532846002999</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Jalali</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>محمود</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>جلالی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846003000</code>
	<orcid>400031947532846003000</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>MH</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Eftekhari</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>محمدحسن</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>افتخاری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846003001</code>
	<orcid>400031947532846003001</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>SH.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Hosseyni</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>شریعه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حسینی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846003002</code>
	<orcid>400031947532846003002</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>L.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Ahari</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>لیلا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>احری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846003003</code>
	<orcid>400031947532846003003</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
