<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1386</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2007</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>9</volume>
<number>2</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>دریافت غذایی کلسیم و ویتامین D و شیوع سندرم متابولیک در بزرگسالان تهرانی: مطالعه‌ی قند و لیپید تهران</title_fa>
	<title>Dietary Intake of Calcium and Vitamin D and the Prevalence of Metabolic Syndrome in Tehranian Adults: Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS)</title>
	<subject_fa>غدد درون‌ریز</subject_fa>
	<subject>Endocrinology</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>مقدمه: مطالعه‌‌ها اخیر نشان داده‌اند که دریافت لبنیات با سندرم متابولیک رابطه‌ی معکوسی دارد است. کلسیم و ویتامین D که دو عامل اصلی تشکیل دهنده لبنیات می‌باشند، به نظر عوامل اصلی فواید لبنیات هستند. هدف این مطالعه تأمین ارتباط دریافت کلسیم و ویتامین D با سندرم متابولیک می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه‌ی مقطعی جامعه‌نگر می‌باشد که در آن یک نمونه‌ی 808 نفری (مرد و زن) 74-18 ساله به طور تصادفی انتخاب شدند. حدود مرزی برای چارک‌های دریافت غذایی کلسیم و ویتامین D تعیین شد. رگرسیون لوجستیک برای مقایسه‌ی چارک‌های کلسیم و ویتامین D با تطبیق برای عوامل مخدوش کننده در 4 مدل انجام شد. در هر مدل نسبت به مدل قبلی برای متغیر‌های بیشتری تطابق صورت ‌گرفت یافته‌ها: بعد تطابق برای سن، دریافت انرژی، وضعیت سیگار، فعالیت فیزیکی، نمایه‌ی توده‌ی بدن و سابقه‌ی خانوادگی سکته‌ی قلبی قبل از 60 سالگی، مشاهده شد که دریافت کلسیم با سندرم متابولیک ارتباط معکوس دارد. (OR)Odds Ratio سندرم متابولیک از کمترین به بیشترین چارک دریافت کلسیم به ترتیب: 1، 90/0(04/1-61/0)، 85/0(99/0-78/0) و 74/0(95/0-62/0) و 01/0P&lt; بود. در این روند بعد از تطبیق برای دریافت ویتامین D تغییری حاصل نشد. میزان دریافت غذایی ویتامین D با شیوع سندرم متابولیک رابطه‌ی عکس داشت ولی این رابطه مستقل از دریافت کلسیم نبود. به همین ترتیب ارتباط قوی و معنی‌داری بین دریافت لبنیات و سندرم متابولیک دیده شد. OR بالاترین در مقابل پایین‌ترین چارک 81/0(98/0-64/0) و 05/0P&lt; بود. نتیجه‌گیری: این بررسی نشان میدهد که دریافت کلسیم و لبنیات با کاهش شیوع سندرم متابولیک مرتبط می‌باشد. </abstract_fa>
	<abstract>Introduction: Recent studies have shown that dairy consumption is inversely associated with the metabolic syndrome. Calcium and vitamin D, two major components of dairy products, have been postulated as being primarily responsible for the beneficial effect of dairy consumption. The objective was to examine whether and to what extent intakes of calcium and vitamin D are related to the metabolic syndrome in adults. Materials and Methods: In this population-based cross sectional study, a representative sample of 808 subjects (male and female) aged 18-74 y were randomly selected. Subjects were categorized based on quartile cut-points of dietary intakes of calcium and vitamin D. Multivariate logistic regression was used in 4 models to compare different dietary intake levels of calcium and vitamin D adjusted for lifestyle and nutritional confounders. Each model was additionally adjusted for more variables than the previous one. Results: After adjusting for age, calories, smoking status, exercise, BMI and parental history of myocardial infarction before age 60 years, dietary calcium levels were significantly and inversely associated with the prevalence of metabolic syndrome, and the ORs of having the metabolic syndrome for increasing quartiles of dietary calcium intake were 1.00 (reference), 0.90 (95% CI 0.61–1.04), 0.85 (0.78–0.99) and 0.74 (0.62–0.95) P for trend &lt;0.02, and was not appreciably altered by additional adjustment for dietary vitamin D intake. Dietary vitamin D was inversely associated with the prevalence of metabolic syndrome but was not independent of total calcium intake. Similar strong relations between intakes of dairy products and metabolic syndrome were also observed and the multivariable OR comparing highest with lowest intake quartiles was 0.81(0.64-0.98), P for trend &lt;0.03. Conclusion: It is concluded that intakes of calcium and dairy products may be associated with a lower prevalence of the metabolic syndrome in adults. 

</abstract>
	<keyword_fa> رژیم غذایی، کلسیم، ویتامین D، سندرم متابولیک، رگرسیون لوجستیک</keyword_fa>
	<keyword>Keywords: Diet, Tehran Lipid and Glucose Study, Calcium, Vitamin D, Metabolic syndrome, Food Frequency questionnaire, Logistic regression</keyword>
	<start_page>191</start_page>
	<end_page>200</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-81-21&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>N.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Noori</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>نازنین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>نوری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846002901</code>
	<orcid>400031947532846002901</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>P.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirmiran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846002902</code>
	<orcid>400031947532846002902</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>S.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Asgari</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سحر</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>عسگری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>400031947532846002903</code>
	<orcid>400031947532846002903</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F.</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Azizi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فریدون</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>عزیزی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>azizi@erc.ac.ir</email>
	<code>400031947532846002904</code>
	<orcid>400031947532846002904</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
