<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1402</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2023</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>25</volume>
<number>3</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>عوامل تغذیه‌ای موثر بر پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 یا برگشت آن به حالت قندخون طبیعی: یک مطالعه مروری</title_fa>
	<title>Dietary Factors Influencing Prediabetes Progression to Type 2 Diabetes or Regression to Normoglycemia: A Review</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>Nutrition</subject>
	<content_type_fa>مروری</content_type_fa>
	<content_type>Review</content_type>
	<abstract_fa>&lt;div style=&quot;text-align: justify;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:9pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:16.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;direction:rtl&quot;&gt;&lt;span style=&quot;unicode-bidi:embed&quot;&gt;&lt;span sans-serif=&quot;&quot; style=&quot;font-family:Arial,&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:bold&quot;&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size:11.0pt&quot;&gt;&lt;span b=&quot;&quot; nazanin=&quot;&quot; style=&quot;font-family:&quot;&gt;پیش دیابت که با اختلال گلوکز ناشتا، یا اختلال تحمل گلوکز و یا ترکیب هر دو شناخته می&#8204;شود؛ در حدود 30 درصد افراد در سنین میانسالی را تحت تاثیر قرار می&#8204;دهد. پیش&amp;shy; دیابت با افزایش خطر بروز دیابت نوع 2، بیماری&amp;shy; های قلبی &amp;shy;عروقی و مرگ و میر همراه است. عوامل احتمالی تاثیرگذار بر فرآیند پیشرفت یا برگشت پیش&amp;shy; دیابت کمتر شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات مشاهده &amp;shy;ای و کارآزمایی بالینی که به بررسی عوامل تغذیه &amp;shy;ای مرتبط و موثر بر پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2، یا برگشت به حالت قندخون طبیعی پرداخته &amp;shy;اند، انجام شد. نتایج مطالعات مشاهده &amp;shy;ای بر احتمال اثرات محافظتی مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات، و پیروی از رژیم&amp;shy; های غذایی سالم از جمله رژیم مدیترانه &amp;shy;ای و رژیم&#8204;های غذایی با نمایه گلیسمی پایین در پیشگیری از پیشرفت پیش&amp;shy; دیابت و افزایش احتمال بازگشت به حالت طبیعی دلالت دارند. نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی نشان می&amp;shy; دهد در مقایسه با درمان&amp;shy; های دارویی رایج، مداخلات شیوه زندگی؛ از جمله اصلاح رژیم غذایی و پیروی از الگوهای غذایی سالم، در تاخیر یا ممانعت از پیشرفت پیش&amp;shy; دیابت به دیابت اثرگذاری برابر یا بیشتر، و پایدار دارند. اصلاح رژیم غذایی با تمرکز بر کاهش دریافت انرژی، با هدف حداقل کاهش وزن به میزان 5 درصد وزن اولیه بدن و نگهداشت وزن مطلوب، دریافت مقادیر پروتئین و فیبر بالا، پیروی از رژیم &amp;shy;های غذایی با نمایه گلیسمی پایین&lt;/span&gt;&lt;/span&gt; &lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size:11.0pt&quot;&gt;&lt;span b=&quot;&quot; nazanin=&quot;&quot; style=&quot;font-family:&quot;&gt;و الگوی غذایی مدیترانه&#8204;ای، می &amp;shy;تواند خطر پیشرفت پیش&amp;shy; دیابت را کاهش و شانس برگشت به حالت طبیعی را افزایش دهد.&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/div&gt;</abstract_fa>
	<abstract>&lt;div style=&quot;text-align: justify;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:9pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;text-justify:inter-ideograph&quot;&gt;&lt;span style=&quot;unicode-bidi:embed&quot;&gt;&lt;span sans-serif=&quot;&quot; style=&quot;font-family:Arial,&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:bold&quot;&gt;Prediabetes (Pre-DM), an intermediate dysglycemia characterized by isolated impaired fasting glycemia (i-IFG), isolated impaired glucose tolerance (i-IGT), or combined IFG-IGT, affects about 30% of middle-aged adults. Pre-DM increases the risk of developing type 2 diabetes (T2D), cardiovascular diseases, and death. Little is known about the possible factors affecting the likelihood of Pre-DM regression/progression. This study aimed to review the current evidence obtained from observational studies and clinical trials investigating the association of dietary factors with either the progression of Pre-DM to T2D or its regression to normoglycemia. Observational studies&amp;rsquo; findings imply the protective effects of dairy products, fruits, and vegetables and adherence to healthy dietary patterns like the Mediterranean diet and those with a low-glycemic index (GI) against Pre-DM progression, favoring its regression to normoglycemia. The findings of clinical trials indicate that compared to common therapeutic approaches, lifestyle interventions, including dietary modifications and adherence to healthy dietary patterns, have similar/superior significant and sustained effectiveness in delaying or preventing Pre-DM progression. Dietary modifications focusing on restricted energy intake aiming to favor at least a 5% body weight (BW) loss or maintain the ideal BW, diets with higher protein and fiber content, and adherence to low-GI and Mediterranean diets may increase the chance of Pre-DM regression and returning to normoglycemia.&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/div&gt;</abstract>
	<keyword_fa>پیش‌دیابت, دیابت نوع 2, رژیم غذایی</keyword_fa>
	<keyword>Prediabetes, Type 2 diabetes, Diet</keyword>
	<start_page>222</start_page>
	<end_page>233</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-595-43&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>Z</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Bahadoran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>زهرا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>بهادران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>zahrabahadoran@yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460047110</code>
	<orcid>4000319475328460047110</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Nutrition and Endocrine Research Center, Research Institute for Endocrine Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, </affiliation>
	<affiliation_fa>مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون‌ریز، پژوهشکده علوم و غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>P</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirmiran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mirmiran@sbmu.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460047111</code>
	<orcid>4000319475328460047111</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation>Department of Clinical Nutrition and Dietetics, Faculty of Nutrition and Food Technology, National Nutrition and Food Technology Research Institute, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R. Iran.</affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
