<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1396</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2017</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>19</volume>
<number>3</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>گلایسین رژیم غذایی و بروز پرفشاری خون: مطالعه‌ی قند و لیپید تهران</title_fa>
	<title>Dietary Glycine and Incidence of Hypertension: Tehran Lipid and Glucose Study</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>Nutrition</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>&lt;p dir=&quot;RTL&quot;&gt;&lt;u&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;مقدمه&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/u&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;: پرفشاری خون یکی از اصلی&#8204;ترین عوامل خطر بیماری&#8204;های قلبی و عروقی است. اخیرا ارتباط دریافت رژیمی اسیدهای آمینه با سطح&amp;nbsp; فشار خون مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه&#8204;ی حاضر با هدف ارزیابی ارتباط گلایسین دریافتی از رژیم غذایی با بروز پرفشاری خون انجام گرفت. &lt;u&gt;مواد و روش&#8204;ها&lt;/u&gt;: مطالعه&#8204;ی حاضر در 2612 نفر از بزرگسالان 35 تا 70 ساله شرکت&#8204;کننده در مرحله چهارم مطالعه&#8204;ی قند و لیپید تهران (1387 تا 1390) که تا مرحله&#8204;ی پنجم (1390 تا 1393) این مطالعه پی&#8204;گیری شده بودند، انجام شد. شرکت&#8204;کنندگان در مرحله&#8204;ی چهارم مطالعه&#8204;ی قند و لیپید که دارای داده&#8204;های کامل تغذیه&#8204;ای، تن&#8204;سنجی و فشار خون و فاقد بیماری&#8204;های پرفشاری خون، قلبی عروقی و سرطان بودند، وارد مطالعه شدند. دریافت گلایسین با استفاده از پرسش&#8204;نامه تکرر مصرف مواد غذایی محاسبه شد و بروز پرفشاری خون پس از سه سال پی&#8204;گیری&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt; &lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;اندازه&#8204;گیری شد. ارزیابی ارتباط دریافت گلایسین و بروز پرفشاری خون با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک پس از تعدیل اثر مخدوشگرهای احتمالی انجام شد. &lt;u&gt;یافته&#8204;ها&lt;/u&gt;: میانگین سنی شرکت&#8204;کنندگان (42/9 درصد مردان) 8/3&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:lotus;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;&amp;plusmn;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;47/1 سال بود. بروز پرفشاری خون پس از سه سال پی&#8204;گیری 365 مورد (14 درصد) بود. پس از تعدیل اثر متغیرهای مخدوش&#8204;گر احتمالی نسبت شانس (95 درصد فاصله اطمینان) ابتلا به پرفشاری خون در بالاترین سهک دریافت گلایسین نسبت به پایین&#8204;ترین سهک 0/040&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;LTR&quot; style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;P for trend=&lt;/span&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt; (0/96&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:lotus;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;&amp;ndash;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style=&quot;font-weight:normal;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:b nazanin;&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-size:11.0pt;&quot;&gt;0/49) 0/69 بود. &lt;u&gt;نتیجه&#8204;گیری&lt;/u&gt;: یافته&#8204;ها حاکی از ارتباط معکوس دریافت بالاتر رژیمی گلایسین و بروز پرفشاری خون است.&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;br&gt;
&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
</abstract_fa>
	<abstract>&lt;p class=&quot;Abstract&quot; style=&quot;text-align:justify;text-justify:inter-ideograph;
direction:ltr;unicode-bidi:embed&quot;&gt;&lt;u&gt;Introduction&lt;/u&gt;: Hypertension is one of the main risk factors of cardiovascular diseases, and recent studies have been investigating the association of dietary amino acids with blood pressure. This study aimed to determine the association of dietary glycine with blood pressure. &lt;u&gt;Materials and Methods&lt;/u&gt;: For the present study, conducted on 2612 participants, aged 35-70 years, who had participated in the fourth phase of the Tehran Lipid and Glucose Study (2008-2011) were followed up to the fifth phase (2011-2014). At baseline, participants, who were free of hypertension, cardiovascular diseases, and cancer and had complete documented anthropometric, clinical and dietary data entered the study. Dietary glycine information was collected, using a valid and reliable food frequency questionnaire. Incidence of hypertesion was ascertained after three years of follow up, using logistic regression to assess the associations between incidence of hypertension and tertiles of glycine intake, adjusted for potential confounders. &lt;u&gt;Results&lt;/u&gt;: The mean&amp;plusmn;SD age of participants (42.1% men) was 47.1&amp;plusmn;8.3 years. During 3 years of follow-up, 365 cases (14%) of hypertension developed. The OR of the highest tertile of glycine intake was 0.69 (95% CI: 0.49-0.96; P for trend: 0.04), compared to the lowest, after adjusting for potential confounders. &lt;u&gt;Conclusion&lt;/u&gt;: Our results indicate an inverse association between higher glycine intake and incidence of hypertension.&lt;/p&gt;
</abstract>
	<keyword_fa>اسیدآمینه, گلایسین, پرفشاری خون</keyword_fa>
	<keyword>Amino acid, Glycine, Hypertension</keyword>
	<start_page>177</start_page>
	<end_page>184</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-595-33&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>Farshadad</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>teymoori safa</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فرشاد</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>تیموری صفا</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>teymoori.f68@gmail.com</email>
	<code>4000319475328460036899</code>
	<orcid>4000319475328460036899</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>golaleh</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>asghari</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>گلاله</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>اصغری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>asghari@endocrine.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460036900</code>
	<orcid>4000319475328460036900</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>mohammad</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>mottaghian</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>محمد</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>متقیان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mohammad.mottaghian@yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460036901</code>
	<orcid>4000319475328460036901</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>parvin</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>mirmiran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mirmiran@endocrine.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460036902</code>
	<orcid>4000319475328460036902</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>fereidoun</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>azizi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فریدون</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>عزیزی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>Azizi@endocrine.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460036903</code>
	<orcid>4000319475328460036903</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
