<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1393</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2015</year>
	<month>3</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>16</volume>
<number>6</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی ارتباط بین الگوهای غذایی با بروز پرفشاری خون: مطالعه قند و لیپید تهران</title_fa>
	<title>Assessment of Relationship between Dietary Patterns and Incidence of Hypertension: Tehran Lipid and Glucose Study</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>Nutrition</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>&lt;p class=&quot;Abstract&quot; dir=&quot;rtl&quot; style=&quot;margin-right: 36pt text-indent: 3.7pt line-height: 16pt&quot;&gt;&lt;u&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;مقدمه&lt;/span&gt;&lt;/u&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;: شناخت الگوهای غذایی مختلف در
کاهش بروز فشار خون&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;ltr&quot;&gt;&lt;/span&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; dir=&quot;ltr&quot;&gt;&lt;span dir=&quot;ltr&quot;&gt;&lt;/span&gt; &lt;/span&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;بالا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. پژوهش حاضر با طراحی طولی و با هدف
تعیین الگوهای غذایی مختلف و تاثیر آن‌ها در بروز فشار خون بالا طراحی گردید. &lt;u&gt;مواد
و روش‌ها&lt;/u&gt;: در مطالعه‌ی طولی حاضر، الگوی غذایی 1787 نفر از بزرگسالان 20 تا 60
سال شرکت کننده در فاز سوم مطالعه‌ی قند و لیپید تهران با استفاده از روش تحلیل
عاملی تعیین شد و ارتباط بین الگوهای غذایی مختلف با بروز فشار خون بالا در فاز
چهارم با استفاده از آزمون آماری رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. &lt;u&gt;یافته‌ها&lt;/u&gt;:
میانگین سنی در چارک‌های الگوهای غذایی سالم و غربی اختلاف معنی‌داری داشت؛ به این
ترتیب که افرادی که کمترین تبعیت را از الگوی غذایی سالم و بیشترین تبعیت را از
الگوی غربی داشتند جوان‌تر از سایرین بودند. افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری
داشتند در چارک‌های بالای الگوی غذایی سالم قرار داشتند، در مقابل افراد با کمترین
سطح فعالیت بدنی در چارک بالایی الگوی غذایی غربی قرار می‌گرفتند. الگوی غذایی
سالم ارتباط معکوسی با بالا رفتن فشار خون سیستولی در دو مدل 2 (مدل تعدیل شده
برای سن و جنس) و 3 (مدل تعدیل شده برای سن، جنس، تحصیلات، سیگار کشیدن، &lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;ltr&quot;&gt;BMI&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt; و فعالیت فیزیکی) داشت (به ترتیب؛
نسبت شانس: 74/0 و حدود اطمینان 98/0-56/0 و نسبت شانس: 74/0 و حدود اطمینان 97/0-
56/0، 03/0&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;ltr&quot;&gt;P=&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt; برای هر
دو).  &lt;u&gt;نتیجه‌گیری&lt;/u&gt;: پیروی از الگوی
غذایی سالم سبب کاهش 26 درصدی در خطر بروز فشار خون بالا می‌شود.&lt;o:p /&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;

</abstract_fa>
	<abstract>&lt;p class=&quot;Abstract&quot; style=&quot;direction: ltr unicode-bidi: embed&quot;&gt;&lt;u&gt;Introduction&lt;/u&gt;: Identifying different
food patterns may play a role in reducing the incidence of hypertension. Since
most studies in this field have been cross-sectional, studies demonstrating HTN
incidence are very limited. Hence we conducted this longitudinal study to
determine dietary patterns and their effects on the incidence of hypertension. &lt;u&gt;Materials
and Methods&lt;/u&gt;: Dietary patterns of 1787 subjects, aged 20-60 yrs, who
participated in phase 3 of Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS) were
determined using factor analysis and the association between dietary patterns and
the incidence of hypertension in phase 4 of TLGS was assessed, using logistic
regression. &lt;u&gt;Results&lt;/u&gt;: Mean age across quartiles of healthy and western
dietary patterns differed significantly. Individuals with lowest adherence to
healthy dietary pattern and highest adherence to western dietary pattern were
younger than others. Participants in the highest quartile of the healthy
dietary pattern were physically more active than those in the upper quartile of
western dietary pattern, who had the lowest level of physical activity.&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt; &lt;/span&gt;The healthy dietary pattern was
negatively associated with elevated systolic blood pressure in models 2
(adjusted for age, sex, education, smoking and BMI) and 3 (adjusted for age,
sex, education, smoking and BMI and physical activity)  (odds ratio: 0.74 (95% CI: 0.56-0.98) and
0.74 (95% CI: 0.56-0.97) respectively, P=0.03 for both).&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot; style=&quot;font-size: 11pt font-family: Lotus&quot;&gt;&lt;span dir=&quot;rtl&quot;&gt;&lt;/span&gt; &lt;/span&gt;&lt;u&gt;Conclusion&lt;/u&gt;: Results of this study showed that
adherence to the healthy dietary pattern reduced the risk of incidence of
hypertension by 26%.&lt;/p&gt;

</abstract>
	<keyword_fa>الگوی غذایی, فشار خون بالا, مطالعه‌ی قند و لیپید تهران</keyword_fa>
	<keyword>Dietary pattern, Hypertension, Tehran Lipid and Glucose Study</keyword>
	<start_page>433</start_page>
	<end_page>440</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-595-21&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>A</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mottaghi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>آزاده</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>متقی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>amottaghi@sbmu.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460025798</code>
	<orcid>4000319475328460025798</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Hosseini Esfahani </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فیروزه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حسینی اصفهانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>4000319475328460025799</code>
	<orcid>4000319475328460025799</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>P</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirmiran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mirmiran@endocrine.ac.ir</email>
	<code>4000319475328460025800</code>
	<orcid>4000319475328460025800</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Azizi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فریدون</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>عزیزی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>4000319475328460025801</code>
	<orcid>4000319475328460025801</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
