<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</title>
<title_fa>مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران</title_fa>
<short_title>Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>40</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal40</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1683-4844</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1683-5476</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1391</year>
	<month>2</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2012</year>
	<month>5</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>14</volume>
<number>1</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>رابطه‌ی سرطان پستان با الگوهای غذایی در زنان</title_fa>
	<title>Dietary Patterns and Breast Cancer Among Women</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>Nutrition</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>مقدمه: از آنجا ‌‌که سرطان پستان رایج‌‌ترین سرطان در میان زنان جهان است و تاکید کمتری روی الگوهای غذایی گردیده، بررسی رابطه‌ی سرطان پستان با الگوهای غذایی در زنان هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی مورد ـ شاهدی، تعداد 100 بیمار مبتلا به سرطان پستان 65-30 ساله به عنوان مورد و 174 فرد غیر مبتلا به عنوان گروه شاهد از میان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان شهدای تجریش تهران، انتخاب شدند. پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه‌ی مربوط به داده‌های فردی، بسامد خوراک و فعالیت بدنی از راه مصاحبه‌ی حضوری تکمیل گردید. با استفاده از روش تحلیل عاملی، الگوهای غذایی غالب به دست آمد، سپس نسبت شانس ابتلا به سرطان پستان با الگوهای غذایی از راه رگرسیون لجستیک سنجیده شد. یافته‌ها: دو الگوی غذایی غالب شناسایی گردید. الگوی غذایی سالم شامل مصرف بالای سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات کم‌چرب، حبوبات، روغن مایع و زیتون، ادویه، ماهی، احشا، طیور و ماکیان، انواع ترشی، سویا و غلات کامل، و الگوی غذایی ناسالم شامل نوشابه‌ها، قند و شکر، چای و قهوه، سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس، نمک، شیرینی و دسر، روغن جامد و حیوانی، مغزها، آب‌میو‌ه‌ی مصنوعی، غلات تصفیه شده، گوشت قرمز و فرآوری شده بود. پس از تعدیل اثر متغیرهای مختلف مصرف بالاترین سهک الگوی غذایی سالم نسبت به پایین‌ترین سهک، شانس ابتلا به سرطان پستان را 66% کاهش داد (نسبت شانس: 34/0، فاصله اطمینان 95%: 05/1-11/0)، در‌ حالی‌که افزایش مصرف الگوی غذایی ناسالم خطر ابتلا به سرطان پستان را 17/5 برابر افزایش داد (نسبت شانس: 17/5، فاصله اطمینان 95%: 14/17-56/1). نتیجه‌گیری: الگوی غذایی سالم ارتباط معکوس و الگوی غذایی ناسالم ارتباط مستقیمی را با خطر سرطان پستان نشان داد.</abstract_fa>
	<abstract>Introduction: Although breast cancer is the most common form of cancer in women worldwide, only a few investigations have addressed the role of dietary patterns. Our main objective, was to identify the relationship of major dietary patterns and breast cancer. Materials and Methods: In this case-control study, 100 patients, 30-65 years old, with breast cancer, and 174 controls from the Shohada hospital in Tehran, were sampled. Dietary intake was measured with a food frequency questionnaire. Physical activity, demographic factors and health status were questioned. The questionnaires were completed by an interviewers. Factor analysis was used to identify major dietary patterns. The association between major dietary patterns and breast cancer risk were examined by logistic regression analysis. Result: Two dietary patterns were identified. The healthy food pattern was characterized by the consumption of vegetables, fruits, low fat dairy, legumes, olive and liquid oils, Condiments, fish, organic meat, poultry, pickles, soya, and whole grains and the unhealthy food pattern was characterized by consumption of colas, sugar, tea, coffee, potato chips, fried potatoes, salt, sweets, desserts, hydrogenated fats, nuts, commercial fruit juice, refined grains, and red and processed meat. After adjusting for potential confounding variables, women in the highest tertile of the healthy dietary pattern scores, had a 66% decreased risk of breast cancer compared to those in the lowest (OR: 0.34 CI: 0.11-1.05) the unhealthy dietary pattern significantly increased the risk of breast cancer (OR: 5.17  CI: 1.56-17.14). Conclusion: The healthy dietary pattern was inversely, and the unhealthy dietary pattern was directly associated with breast cancer risk.</abstract>
	<keyword_fa>سرطان پستان، الگوی غذایی، تحلیل عاملی</keyword_fa>
	<keyword>Dietary Pattern, Breast Cancer, Factor analysis</keyword>
	<start_page>53</start_page>
	<end_page>62</end_page>
	<web_url>http://ijem.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1168-1&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>Zeinab</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Karimi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>زینب</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>کریمی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>z_karimi_313@yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460017137</code>
	<orcid>4000319475328460017137</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology Department of Community Nutrition</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Anahita</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Houshyar-Rad</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>آناهیتا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>هوشیار راد</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>anahrad@‏ ‏yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460017138</code>
	<orcid>4000319475328460017138</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology Department of Community Nutrition</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Hamidreza</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>mirzaie</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>حمیدرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرزایی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mirzaei65@‏ ‏yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460017139</code>
	<orcid>4000319475328460017139</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Shahid Beheshti Univercitiy of medical sciences ‎</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Bahram</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rashidkhani</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>بهرام</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رشیدخانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>Rashidkhani@yahoo.com</email>
	<code>4000319475328460017140</code>
	<orcid>4000319475328460017140</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation>Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology Department of Community Nutrition</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
