تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی
|
پریا وکیلیان ، فاطمه اسکوئی ، مختار محمودی ، آلیس خاچیان ، شیما حقانی |
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران، ، alicekhachian@hotmail.com |
|
چکیده: (3658 مشاهده) |
مقدمه: مدل ارتقای سلامت پندر به عنوان چهارچوبی جهت تبیین رفتارهای سبک زندگی ارتقاءدهندهی سلامت در افراد دارای بیماریهای مزمن مطرح است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال ١٣٩٨ انجام شد، ٧٤ مددجو بر اساس معیارهای ورود به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی بلوکبندی شده به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پرسشنامهی مشخصات جمعیتشناختی و ابزار سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت توسط دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و مقایسهای مانند: آزمونهای تی مستقل، زوجی و تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها: بعد از مداخله، میانگین نمره گروه آزمون در همه ابعاد سبک زندگی به طور معنیداری افزایش داشت (0/001P<). بررسی تغییرات دوگروه، ٥٠ روز بعد از مداخله، نمایانگر افزایش در میانگین نمرات سبک زندگی و ابعاد آن در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد بود (0/001>P). نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان میدهد که آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر میتواند منجر به ارتقای سبک زندگی و ابعاد آن در افراد دارای زخم پای دیابتی شود و بنابراین برای ایجاد تغییر در سبک زندگی مددجویان با زخم پای دیابتی، میتوان از این شیوه آموزشی استفاده نمود. |
|
واژههای کلیدی: ارتقای سلامت، سبک زندگی، زخم پای دیابتی، آموزش |
|
متن کامل [PDF 1336 kb]
(1062 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
غدد درونریز دریافت: 1398/7/21 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/11/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|