[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو :: جستجو :: اشتراك :: ارسال مقالات :: برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نرخ پذیرش

مقالات منتشر شده: 1234
نرخ پذیرش: 46.8
نرخ رد: 53.2
میانگین داوری: 197 روز
میانگین انتشار: 150 روز

:: جلد 21، شماره 5 - ( 11-1398 ) ::
جلد 21 شماره 5 صفحات 296-287 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی
پریا وکیلیان ، فاطمه اسکوئی ، مختار محمودی ، آلیس خاچیان ، شیما حقانی
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران، ، alicekhachian@hotmail.com
چکیده:   (3658 مشاهده)
مقدمه: مدل ارتقای سلامت پندر به عنوان چهارچوبی جهت تبیین رفتارهای سبک زندگی ارتقاءدهنده‌ی سلامت در افراد دارای بیماریهای مزمن مطرح است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال ١٣٩٨ انجام شد، ٧٤ مددجو بر اساس معیارهای ورود به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی بلوک‌بندی شده به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پرسشنامه‌ی مشخصات جمعیتشناختی و ابزار سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت توسط دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و مقایسهای مانند: آزمونهای تی مستقل، زوجی و تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها: بعد از مداخله، میانگین نمره گروه آزمون در همه ابعاد سبک زندگی به طور معنیداری افزایش داشت (0/001P<). بررسی تغییرات دوگروه، ٥٠ روز بعد از مداخله، نمایان‌گر افزایش در میانگین نمرات سبک زندگی و ابعاد آن در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد بود (0/001>P). نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر می‌تواند منجر به ارتقای سبک زندگی و ابعاد آن در افراد دارای زخم پای دیابتی شود و بنابراین برای ایجاد تغییر در سبک زندگی مددجویان با زخم پای دیابتی، می‌توان از این شیوه آموزشی استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: ارتقای سلامت، سبک زندگی، زخم پای دیابتی، آموزش
متن کامل [PDF 1336 kb]   (1062 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: غدد درون‌ریز
دریافت: 1398/7/21 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakilian P, Oskouie F, Mahmoudi M, Khachian A, Haghani S. The Effect of Educational Intervention Based on the Pender’s Health Promotion Model on Lifestyle of Patients with Diabetic Foot Ulcers: A Clinical Trial. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 2020; 21 (5) :287-296
URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2644-fa.html

وکیلیان پریا، اسکوئی فاطمه، محمودی مختار، خاچیان آلیس، حقانی شیما. تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران. 1398; 21 (5) :287-296

URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2644-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 5 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، دو ماهنامه  پژوهشی مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660