:: جلد 19، شماره 6 - ( 12-1396 ) ::
جلد 19 شماره 6 صفحات 425-434 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تئوری رفتار برنامه‌ ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌ کننده دانش‌ آموزان در زمینه‌ی مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک
فایزه براتی، دکتر محسن شمسی ، دکتر محبوبه خورسندی، مهدی رنجبران
استادیار استادیار گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، dr.shamsi@arakmu.ac.ir
چکیده:   (836 مشاهده)
مقدمه: مصرف تنقلات صنعتی و با ارزش غذایی اندک در بین دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده به روش ایفای نقش در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده‌ی دانش‌آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک اجرا شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای نیمه تجربی و جمعیت مورد مطالعه شامل ۱۸۹ دانش‌آموز شهرستان اراک (در ایران) بودند که از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (تعداد=۹۸) و شاهد (تعداد=۹۱) قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده جمع‌آوری و سپس مداخله‌ی آموزشی در قالب  چهار جلسه‌ی آموزشی با روش ایفای نقش برای گروه آزمون انجام شد و در نهایت پس از گذشت سه ماه دوباره اطلاعات از دو گروه جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: پیش از مداخله‌ی آموزشی، همه متغیرها به استثنای آگاهی و هنجار ذهنی در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشتند. ولی پس از انجام مداخله، دو گروه از نظر همه سازه‌های مورد بررسی تفاوت معنی‌دار آماری داشتند (۰۰۱/۰>p). در این مطالعه عملکرد گروه مداخله در قبل از آموزش از ۷۲/۲۳±۹۳/۴۹ به ۶۸/۱۷±۳۳/۶۳ در بعد از آموزش ارتقاء معنی‌داری یافت (۰۰۱/۰>p). نتیجه‌گیری: مداخله‌ی آموزشی به روش ایفای نقش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک در دانش‌آموزان می‌شود. ضمن این که در اجرای این برنامه‌ها، کنترل، پایش و پی‌گیری آموزشی توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تنقلات با ارزش غذایی اندک، تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، عملکرد
متن کامل [PDF 380 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳


XML   English Abstract   Print



جلد 19، شماره 6 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها